Daca acum 20 sau 30 de ani copiii puneau accent pe jocurile fizice, implicit pe o interactiune reala, in momentul de fata interactiunea sociala se afla la cote mult mai mici, iar acest lucru cauzeaza, in randul a tot mai multi copii, frustrari, stari depresive şi anxietate.
In opinia psihologului Nicoleta Burlacu, nu evolutia tehnologica este cauza inchiderii tinerilor in ei, ci timpul mult mai putin pe care il petrec parintii cu copiii lor.
“Pentru a nu se simti vinovati de situatie, multi parinti au tendinta sa dea vina pe tehnologie pentru introvertirea copiilor lor, pentru lipsa lor de interactiune. In realitate, lucrurile stau pe dos. Folosirea in exces a tehnologiei este doar un refugiu al tanarului din ziua de azi, sperand ca prin aceasta metoda işi poate satisface nevoile emotionale şi de comunicare. Dependenta de tehnologie este doar un efect, şi nu un factor declansator, dar din cauza premizei greşite de la care se pleaca, sunt multi parinti care recurg cateodata la gesturi extreme, rupandu-i total pe copii de tehnologie”, declara psihologul Nicoleta Burlacu.
Specialistul crede ca ruperea totala şi abrupta de un obicei sau chiar de o dependenta, ii poate accentua tanarului starile depresive şi anxioase, nicidecum nu i le diminueaza.
”Tehnologia face parte din viata noastra, fie ca suntem tineri sau adulti. Nu putem nega sau ignora evolutia tehnologica, ci trebuie sa o imbratisam şi sa o canalizam in scopuri constructive. In cercetarile mele, am observat – nu de putine ori – copii care pur şi simplu se uitau in gol la ecran, fara sa faca nimic. Nu putem spune despre acel copil ca era dependent de tehnologie, deoarece nici macar nu o folosea, dar era refugiul lui… asa se simtea el confortabil. Deja acel copil a depasit starea de frustrare, s-a resemnat, si a avansat catre o stare de depresie”, afirma psihologul Nicoleta Burlacu.
Cum putem crea acest echilibru intre tehnologie si viata reala?
Acum 20-30 de ani, pentru a nu-i tine toata ziua in casa pe copii, parintii recurgeau la o metoda simpla: le construiau acestora propria agenda in viata reala. Multi dintre noi am fost inscrisi in echipe de fotbal, volei, handbal, baschet etc.
“In copilaria noastra aveam o ocupatie, deoarece am fost incurajati de parintii nostri sa avem o pasiune, un hobby. In zilele noastre, copiilor le lipsesc hobby-urile, nu mai au o agenda, iar in absenta acestei agende, isi petrec aproape tot timpul liber in fata unui calculator sau a unui telefon mobil. Tehnologia moderata, interactiunea, relationarea, comunicarea si conectarea permanenta cu copilul sunt ingredientele de succes pentru echilibrul acestuia. Tot acest echilibru este stabilit si condus de parinte, el fiind singurul responsabil pentru acest lucru”, considera psihologul.
In acelaşi timp, specialistul le recomanda parintilor sa stabileasca reguli clare in relatia cu copiii lor, in privinta momentelor şi a duratei de folosire a tehnologiei, inca de la varste foarte fragede, deoarece comportamentele sunt mai uşor de modelat atunci.
De cealalta parte, specialistul in psihologia copilului crede ca implementarea tehnologiei in scoli trebuie incurajata, deoarece mijloacele clasice de invatare si-au dovedit ineficacitatea, iar tehnologia are o putere foarte mare de a le canaliza atentia tinerilor catre educatie.