Reguli innoite si pentru profesori, si pentru elevi! Dupa ce proiectul noului Regulament de organizare si functionare a invatamantului preuniversitar a fost publicat pe site-ul MEdC si supus dezbaterii publice, acesta a fost publicat, in aceasta saptamana, in Monitorul Oficial.
Elementele de noutate ale acestui Regulament ar fi, in linii mari (dupa cum le-a sintetizat Ministerul Educatiei), urmatoarele:
– Constituirea Comisiei de evaluare si asigurare a calitatii in invatamantul preuniversitar, care va face anual un raport despre calitatea educatiei in scoala, pe care il va prezenta in fata elevilor si parintilor.
– Egalitatea in drepturi pentru toti elevii din invatamantul public si din invatamantul particular acreditat: burse, rechizite, Euro 200, transport, manuale pentru invatamantul ul obligatoriu, transfer, supliment alimentar etc.
– Eliminarea repetentiei la clasa I si instituirea educatiei remediale, sub forma unor programe personalizate, derulate de invatator, in cooperare cu un consilier psihopedagog. Repetentia apare incepand cu clasa a II-a.
– Posibilitatea transferarii elevilor de la Scolile de Arte si Meserii (SAM) la liceu, la sfarsitul clasei a IX-a, cu conditia promovarii testelor nationale si a examenelor de diferenta aferente. Transferul se va efectua in limita locurilor disponibile.
– Intrunirea Consiliului profesoral, respectiv a Consiliului de administratie, la solicitarea a 2/3 din componenta Consiliului elevilor si a majoritatii simple a Comitetului de parinti in toate cazurile in care se remarca rele practici in scoala..
· Instituirea Acordului de parteneriat educational: scoala – elev – familie (anexa la proiectul de regulament)
– Descurajarea fenomenului de coruptie prn interzicerea participarii elevilor si cadrelor didactice la strangerea de fonduri banesti.
Totodata, cadrele didactice care conditioneaza notarea elevilor sau calitatea prestatiei didactice de obtinerea unor avantaje vor fi penalizate cu excluderea din invatamant.
MEd.C. apreciaza ca noul Regulament integreaza valorile si principiile democratice, drepturile si obligatiile partenerilor, fiind conceput intr-un spirit de transparenta, responsabilizare si implicare, atat a scolii ca furnizor de educatie, cat si a familiei – elev si parinte – ca beneficiar al serviciului educational.
Noul Regulament de organizare si functionare a invatamantului preuniversitar, bazat pe legi specifice (Legea 84/1995, modificata si completata, Legea 128/1997, modificata si completata si Legea 272/2004 privind protectia copilului) reglementeaza fundamentarea spatiului educational in beneficiul dezvoltarii personalitatii plenare a elevului, precizeaza reeprezentantii Ministerului Educatiei.