Potrivit datelor extrase din monitorizarea fenomenului segregarii scolare pe criterii entice realizata de Centrul de Advocacy si Drepturile Omului in judetele Botosani, Iasi, Neamt, Vaslui si Suceava, 16 unitati scolare din cele monitorizate in judetul Botosani prezinta cel putin o forma de segregare scolara pe criterii etnice.
Acest numar reprezinta un procent de 15.8% din cele 101 scoli care au furnizat date in cadrul monitorizarii.
Din totalul de 102 unitati scolare incluse in monitorizare, 1 unitate a refuzat sa ofere informatii.
Centrul de Advocacy si Drepturile Omului (CADO) alaturi de Centrul de Resurse pentru participare publica (CeRe) a lansat raportul de monitorizare “Segregare sau incluziune scolara?”, document care radiografiaza riscurile de segregare care apar in scolile din Regiunea Nord-Est, in cadrul evenimentului organizat la Institutia Prefectului judetului Botosani.
Evenimentul a marcat la nivel judetean finalul proiectul “Scoala pentru toti copiii!” derulat in perioada aprilie 2015 – aprilie 2016, proiect care a implicat o serie de actiuni pilot inovatoare privind monitorizarea, prevenirea si combaterea segregarii in educatie, in regiunea Nord-Est – judetele Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui.
Corelarea datelor colectate din toate judetele monitorizate, indica faptul ca 50% dintre cele 112 localitati ale caror unitati scolare au fost cuprinse in monitorizarea regionala, includ cel putin o unitate scolara in care se manifesta o forma de segregare scolara. Acest lucru arata o raspandire larga a fenomenului de segregare scolara pe criterii etnice in regiune.
La nivelul judetului Botosani, ponderea este sensibil diferita: 47.6% dintre localitatile monitorizate includ cel putin o scoala cu probleme de segregare. Astfel, in judetul Botosani au fost identificate 7 scoli cu risc de segregare la nivelul intregii unitati scolare, 2 scoli cu risc de segregare pe cladiri, 9 scoli cu risc de segregare pe clase si 5 scoli cu risc de segregare pe banci.
In Romania legislatia nationala interzice segregarea scolara iar educatia este recunoascuta ca fiind una dintre parghiile care ar putea sa contribuie la iesirea din saracie a generatiei viitoare. Cu toate acestea, separarea copiilor in functie de etnie si statut social persista.
Segregarea atrage dupa sine educatie deficitara iar aceasta perpetueaza saracia.