Semnal de alarma privind ceea CE SE INTAMPLA in culisele unor OLIMPIADE SCOLARE

Intr-un sistem de invatamant in care includerea elementelor postmoderniste in tehnicile de predare si evaluare lipseste cu desavarsire, in care analfabetismul functional atinge cote alarmante, iar absenteismul si abandonul scolar constituie marci cat se poate de clare ale traseelor educationale neeficiente si neflexibile, mitul olimpicilor ramane unul dintre putinele, dar insuficientele instrumente care pledeaza in favoarea schimbarii de directie in invatamantul preuniversitar din Romania.

In anul scolar 2015-2016 ne mandrim cu aproximativ 7000 de olimpici nationali, dintre care 202 au fost laureati la fazele internationale, reprezentand tara noastra cu mandrie si demonstrand ca avem resursa umana pentru a face, in ciuda lipsurilor, performanta. Cu toate acestea, povestile din spatele procesului de selectare a loturilor olimpice, precum si intregul fenomen ce se straduieste sa readuca o raza de speranta in climatul educational, sunt mai putin cunoscute sau mai putin acceptate.

Consiliul National al Elevilor, unica structura reprezentativa a elevilor din Romania, isi propune in acest context realizarea unei introspectii care sa readuca in atentia publicului larg incapacitatea stabilirii calitatii si a relevantei sistemului educational prin prisma promovarii elitelor. Desi apreciem prestanta colegilor nostri in cadrul competitiilor nationale si internationale, nu putem ramane indiferenti cand invatamantul de masa este covarsit de fracturi de logica, de lipsa de interes, de motivatie si de investitii care sa vina in sprijinul dezvoltarii si modernizarii infrastructurii.

Mai mult decat atat, nu de putine ori semnalam proceduri deficitare de selectare a loturilor olimpice. Deseori ne sunt sesizate cazuri in care punctajele nu se justifica pe baza baremului, in care corectura nu se realizeaza corespunzator prevederilor din Metodologia-cadru de organizare si desfasurare a competitiilor scolare, aprobata prin OMECTS 3035/2012.

De asemenea, Consiliului National al Elevilor i s-au pus in vedere si situatii in care unor profesori incompatibili cu prevederile actului normativ sus-mentionat le-a fost permisa prezenta in comisia de corectare si ca tocmai acesti profesori au influentat decisiv clasamentul final. In acest sens, ne exprimam dezacordul atat in ceea ce priveste lipsa unei monitorizari mai drastice a Ministerului Educatiei Nationale si lipsa impunerii unor sanctiuni bine definite, care sa vina in sprijinul elevilor ce considera ca drepturile le-au fost lezate, cat si in ceea ce priveste lipsa obiectivitatii si transparentizarii proceselor ce stau la baza constituirii loturilor olimpicii si acordarii celorlalte distinctii.

Totodata, printre principalele inconveniente se numara si realizarea unor subiecte care nu concorda cu realitatile sistemului, prin depasirea nejustificata a programei pentru olimpiada, astfel incat itemii propusi devin realizabili doar de elevii din centrele universitare, restrictioneaza accesul elevilor bine pregatiti, motivati, dar neprivilegiati geografic la performanta, diferentele inregistrate fiind indubitabil in favoarea primilor mentionati.

In consecinta, luand in considerare contextul actual, de definitivare la nivel national a loturilor olimpice, Consiliul National al Elevilor solicita public respectarea metodologiei-cadru, precum si a legislatiei in vigoare si transparentizarea si echilibrarea procesului de selectie, astfel incat sa fie respectat principiul echitatii si drepturile elevilor olimpici sa fie integral respectate.

“Nimeni nu contesta rolul major pe care il joaca olimpiadele scolare in climatul educational din Romania si nicidecum pregatirea solida a elevilor si profesorilor care reusesc sa se remarce la nivel national si international, insa, de foarte multe ori, uitam sa ne aplecam asupra invatamantului de masa, marcat de nenumarate lipsuri si neconcordante, doar pentru ca speram ca pozitiile pe care se situeaza olimpicii romani in cadrul competitiilor internationale sa fie relevante si in procesul de stabilire a calitatii si a eficientei la nivel macro. Or, acest fapt este aproape imposibil, din multiple considerente, astfel incat atentia actorilor relevanti in educatie la nivel national ar trebui sa se concentreze in directia asumarii educatiei drept o prioritate si a investirii masive in modernizarea si compatibilizarea ei cu cerintele riguroase ale pietei muncii. Mai mult decat atat, in culisele fenomenului olimpic, situatia nu este tocmai asa cum este perceputa din exterior. Nivelul de dificultate la anumite materii devine vizibil din ce in ce mai ridicat, sansele unui elev care nu provine dintr-un centru universitar scad dramatic, profesori incompatibili cu criteriile prevazute de metodologie ajung sa decida soarta lotului olimpic, iar numeroase olimpiade se inventeaza si reinventeaza, infiintandu-si propriile internationale, fara a exista o motivare transparenta in prealabil. Si atunci se naste intrebarea: oare elevii olimpici reprezinta cu adevarat elita invatamantului romanesc sau doar un instrument de camuflare a hibelor cu care ne confruntam de zeci de ani?”, a declarat Alexandra TUTA, vicepresedintele Consiliului National al Elevilor.

comunicat, Consiliului National al Elevilor

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.