Am ales acest vers proletcultist, de pe timpul lui Dej, pentru a poza adevarul nud despre ceea ce s-a intamplat, saptamana trecuta, la Salcea.
Aeroportul Salcea, care deserveste doua mari municipii de judet, Suceava si Botosani, a fost modernizat de o firma din Botosani, este vorba despre Tehnic Asist. Aici realitatea e ceva mai nuantata, de fapt la aeroport au lucrat doua firme, pe langa cea mentionata a mai pus umarul si o firma a deputatului liberal de Flamanzi, „ made in Ipotesti”, Verginel Gireada, cel care a fost „sufleurul” comisiei de licitare a lucrarii. Dar, cum aspectul acesta nu-i de competenta noastra, nu facem decat sa deschidem pista pentru ca institutiile statului sa-si faca datoria.
Aeroportul poarta si un nume cu rezonanta istorica pentru intreg spatiu moldav : „Stefan cel Mare”.
Lucrarile au intrat in termen, conform graficului trebuiau finalizate pe 25 octombrie, aspect rar intalnit cand e vorba de proiecte de anvergura. La Botosani, lucrurile nu prea stau la fel, este de ajuns sa amintim de Parcul „Cornisa”, care are o intarziere de cativa ani si de Teatrul „Mihai Eminescu”, unde cei de la primarie s-au comportat ca niste autisti.
La taierea panglicii de la aeroportul Salcea si-au umflat bojocii atat persoanele indreptatite sa fie prezente, e vorba de ministrul de resort, Iulian Matache, cei doi prefecti, cat si presedintii consiliilor celor doua judete, numai ca in plus si-au facut aparitia si cativa primarasi, pesedeii de Botosani, ce s-au repezit, ca niste hultani in jurul unui hoit, pentru a fi luati in seama. E vorba de Sorin Alexandrescu de la Dorohoi, de Relu Petru Tarzioru de la Saveni, de Andron Tampau de la Bucecea si de vaculesteanul Sorin Ganga. Toti unul si unul, bravi urmasi ai lui Stefan cel Mare!
Atat Costica Macaleti cat si Gheorghe Sorescu au parut resemnati, nu si-au extins alonjele vorbirii in fata celor prezenti, cel care s-a bagat primul in seama a fost presedintele Consiliului Judetean Suceava, Catalin Nechifor: „Pentru noi provocarea este ca pe 12 noiembrie sa avem acea incarcare pe avion. Nicio companie nu va veni la Suceava sa zboare doar cu pilotii si cu stewardese. De aceea este fundamental pentru noi ca aceasta prima ruta porneste foarte serios, porneste cu un avion incarcat. Stim ca parlamentarii asteapta cu sufletul la gura sa plece la Bucuresti, dar nu este suficient. Orice dezvoltare pe care o gandim pentru viitor pleaca de la trecut. Dezavantajul major al Sucevei este ca in ultimul an de operare, 2013, am avut 25.000 de pasageri, extrem de putini in comparatie cu alte aeroporturi”.
Proiectul privind modernizarea aeroportului Salcea apartine Consiliului Judetean Suceava si a cuprins modernizarea suprafetei de miscare si balizaj, construirea turnului de control si amenajarea terenului pentru amplasarea unui sistem de navigatie tip ILS. Valoarea totala a proiectului a fost de 104,9 milioane de lei, fara TVA, avand o finantare europeana de 100%. Investitia a mai vizat extinderea pistei de decolare /aterizare cat si modernizarea cailor de rulare si a platformei de rulare.
Acum, pentru motivarea unei asemenea investitii este necesara rentabilizarea aeroportului, nu-i de ajuns sa se bucure de beneficiile lui doar parlamentarii celor doua judete si poate cativa patroni, timpul este la fel de pretios si pentru alte categorii de oameni. Sunt convins ca astfel de probleme ii persecuta zi si noapte pe prefectii celor doua judete, pe presedintii CJ, cat si pe …primarii prezenti la inaugurarea lui.
Lucian Alecsa