Pentru ca nu si-au primit salariile, ceferistii din Bucuresti au declansat un protest spontan. Cam o suta de au refuzat sa intre in tura, joi dimineata.
In urma acestui protest spontan, trenurile de calatori au plecat din statia Gara de Nord din Bucuresti cu intarzieri.
Ulterior, CFR Calatori a transmis un comunicat de presa in care directorul general al societatii, Iosif Szentes, le-a promis angajatilor ca prioritatea sa este plata salariilor intarziate si le cere sa nu afecteze circulatia trenurilor.
Vicepresedintele Federatiei Miscare-Comercial, Liviu Stanciu, a declarat ca activitatea e asigurata de cei care au fost in tura de noapte si care au ramas, in continuare, pentru a nu fi intrerupt traficul feroviar. De asemenea, el a mai spus ca, daca oamenii nu vor renunta la protest, s-ar putea ca intarzierile inregistrate la plecarea din Gara de Nord sa creasca, adaugand ca oamenii care au ramas din tura de noapte sunt deja foarte obositi si randamentul lor va scadea.
„Este un protest spontan, de la CFR Infrastructura si Calatori. Oamenii nu au mai vrut sa intre in tura. Cei care trebuiau sa intre de dimineata sunt la sala de prezenta si intreaba conducerea de ce nu li s-au dat salariile, pentru ca au rate, copii si alte obligatii. Ei sunt nemultumiti ca cineva din Ministerul Transporturilor, cu intentie sau fara intentie, nu si-a facut treaba. Pentru ca ei nu si-au primit nici salariile de mizerie, factorii decidenti, care nu si-au facut treaba, sa fie indepartati”, a spus Liviu Stanciu.
„Angajatii CFR Calatori au primit astazi 50% din salarii, urmand ca in termen de cateva zile sa fie virata si diferenta”, se arata intr-un comunicat al CFR Calatori.
Iosif Szentes si-a facut datoria catre operatorii privati si a tesut un nou mers al trenurilor, care a intrat in vigoare din 13 decembrie 2015, prin care efectiv se devalizeaza compania CFR Calatori doar ca sa faca jocurile operatorilor privati.
In noul mers al trenurilor tesut de Szentes zeci de trenuri regio ale CFR Calatori (adica personale) destinate in special navetistilor, pensionarilor, elevilor si studentilor au fost transformate in trenuri interregio.
In schimb, trenurile operatorilor privati au fost incluse in noul mers cu 5-10 sau 15 minute inaintea trenurilor operate de CFR Calatori ca sa-i fure calatorii de la compania de stat. Mai mult, prin transformarea trenurilor regio in interregio, pretul calatoriei s-a dublat sau chiar mai mult, dar durata de deplasare este aceeasi.
Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, ?i fostul manager privat al CFR C?l?tori, Valentin Doroban?u, au fost preocupa?i s? umfle conturile „b?ie?ilor de?tep?i” de la calea ferat? prin subven?ii foarte mari, în timp ce compensa?iile pentru CFR C?l?tori erau tot mai modeste în raport cu num?rul c?l?torilor. Astfel, prin H.G. nr. 78/2013, pentru aprobarea actelor adi?ionale nr. 1 pe anul 2013 la contractele de servicii publice în transportul feroviar de c?l?tori pentru perioada 2012-2015, Fenechiu a pecetluit opera de punere pe butuci a CFR C?l?tori regizat? pe ultima sut? de metri prin HG nr 74/2012.
Dar fostul manager privat Valentin Doroban?u, sus?inut tacit de fost director al Direc?iei Feroviare din Ministerul Transporturilor, Claudiu Dumitrescu, dar si de adjunctul sau Marin Stancu, au acceptat ca pe mai multe rute rentabile operate de CFR C?l?tori s? fie introduse mai multe trenuri ale operatorilor priva?i.
S-au introdus ilegal mai multe perechi de trenuri personale (regio), la anumite ore de vârf, în a?a fel încât s? fure c?l?torii companiei de stat.
Ulterior, inainte de a pleca de la Ministerul Transporturilor, Ioan Rus a emis si el un ordin prin care favorizeaza operatorii privati de tranport feroviar de calatori, in detrimentul companiei de stat.
In urma cu ceva timp, directorul general al compania CFR Calatori, Iosif Szentes, a dispus incredintarea, fara licitatie , a sumei de 7.200.000 de lei, adica circa 1.600.000 de euro, catre societatea „Informatica Feroviara” pentru prestarea de servicii informatice.
Potrivit informatiilor , incredintarea acestei sume mari de bani s-a facut si ca urmare a faptului ca Iosif Szentes este prieten bun cu Valentin Dorobantu, fostul controversat director al CFR Calatori, ajuns acum la operatorul privat Regiotrans Brasov, iar sotia lui Dorobantu este sefa la „Informatica Feroviara” . Trebuie precizat ca nu este prima data cand CFR Calatori da sume mari de bani, fara licitatie, catre „Informatica Feroviara” si aceata metoda a aplicat-o si fostii directori Valentin Dorobantu si Vasile Secara, iar acum Szentes continua practica predecesorilor sai.
Insa, aceasta atribuire cu dedicatie nu se putea face fara acordul celor doua doamne care dirijeaza si aranjeaza de multi ani, in functie de interese, toate achizitiile si licitatiile de la CFR Calatori- Carmen Maria Popescu si Elena Miu.
Nu trebuie omis faptul ca Dorobantu si Szentes au fost primii care, in 2012, au „tesut” mersul trenurilor in interesul operatorilor privati.
Iosif Szentes este cunoscut in randul ceferistilor ca un sustinator infocat al operatorilor de transport feroviar de calatori privati.
Dar pe unde “zace” raportul Ministrului Transporturilor, Ramona Manescu inaintat la organele competente ,referitor la activitatea “ireprosabila” a unora de la CFR Calatori in decursul anului 2013 din care rezultau clar probe pentru comiterea unor posibile fapte de coruptie?
Ulterior, fostul ministru, Ioan Rus l-a impus ca manager general pe udemeristul Iosif Szentes.
Acesta s-a remarcat in anii trecuti prin faptul ca impreuna cu fostul director general al CFR Calatori, Valentin Dorobantu zis “SMART”, in prezent dirijorul trenurilor private de la Regiotrans Brasov si ulterior cu Vasile Secara,in prezent inculpat , au tesut mersul trenurilor in interesul companiilor private de transport feroviar de calatori, punand astfel umarul la ruinarea companiei de stat.
Cei care au condus si conduc CFR C?l?tori în ultimii ani cum ar fi si Valentin Doroban?u,Secara Vasile,Szentes Iosif, au fost si sunt preocupa?i s? falimenteze compania de stat.
Singura lor grij? a fost s? umfle conturile „b?ie?ilor de?tep?i” de la calea ferat? prin subven?ii foarte mari, în timp ce compensa?iile pentru CFR C?l?tori erau tot mai modeste în raport cu num?rul c?l?torilor.
În acela?i timp, în 2012 ?i 2013, fostul director general Valentin Doroban?u a depus eforturi sus?inute ca mersul trenurilor s? fie intocmit în func?ie de interesele b?ie?ilor de?tep?i de la calea ferat?, cedând astfel o serie de trasee rentabile ale CFR C?l?tori în favoarea operatorilor priva?i de transport feroviar de persoane,in asa fel incat Regionale ca Bucurestiul si Brasovul sa ajunga “in sapa de lemn”?
Mai tarziu, echipa de conducere a CFR C?l?tori, în frunte cu directorul Vasile Secar?, a tesut un nou mers al trenurilor , prin care o serie de rute rentabile, care aduc foarte mul?i bani companiei CFR C?l?tori, au fost cedate c?tre operatorii priva?i.
Directori de la stat continua sa fie garanta?i de priva?i.
Pre?edintele Comitetului director al CFR C?l?tori, Vasile Secar?, era “ajutat” în demersul de cedare a rutelor rentabile c?tre operatorii priva?i de c?tre unul dintre membrii Comitetului director- Iosif Szente?, cel care împreun? cu Valentin Doroban?u au întocmit mersul trenurilor din decembrie 2012 si 2013, prin care operatorii priva?i de transport feroviar de c?l?tori au fost favoriza?i în detrimentul CFR C?l?tori?
Ori poate se verifica si cum un teren extrem de valoros de la Cluj al companiei CFR Calatori, a ajuns definitiv la un om de afaceri tot din Cluj prin girul nemijlocit al lui Secara Vasile?
Tandemul Szentes-Litra a a inceput sa taie si sa spanzure la CFR Calatorii. Mai mult, Szentes l-a pus pe Litra sa ocupe de reorganizarea companiei, adica sa dea afara ori sa mute pe cine vor muschii celor doi. De fapt, in randul ceferistilor circula o gluma relevanta, si anume ca nu e bine sa dai mana cu Litra ca ramai fara ceas. Dar Szentes a dat mana cu Litra si au regizat un tun financiar de proportii care va devaliza visteria companiei. Astfel, cei doi au hotarat sa-i doteze pe conducatorii de tren, adica mai pe scurt, pe nasi, cu cate o tableta si o geanta noua. Toate bune si frumoase la prima vedere, numai o tableta achizitionata de tandemul Litra-Szentes costa, nici mai mult, nici mai putin, de 1.600 de euro, iar o geanta pentru nas, doar vreo 300 de euro.
Astfel, daca luam in calcul faptul ca la CFR Calatori sunt vreo 3.000 de nasi, cuplul Szentes- Litra va scoate din caseria companiei de stat vreo 5.700. 000 de euro, din care 4.800.000 de euro pentru tablete si restul de 900.000 de euro pentru genti. Bani nu gluma, in conditiile in care CFR Calatori n-a avut bani de salarii .
Ministrul Transporturilor , DAN M. COSTESCU , ce zice , ce face , ca de stiut , stie sau poate trebuie sa-l ajute DNA-ul ?