Rabla 2017: Prima de casare, stabilita in functie de emisiile CO2/km ale masinii nou achizitionate

Din anul in curs, valoarea primei de casare pentru Programul ‘Rabla’ este de 6.500 de lei, dar se introduc si praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achizitia carora se poate acorda aceasta prima.

Astfel, se va putea obtine prima pentru maxim 130 g/CO2/km, urmand ca pana in 2019 sa se ajunga la un maxim de 95 g/CO2/km. Asta se precizeaza in Ghidul de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national, care in acest moment este in dezbatere publica pe pe site-ul Ministerului Mediului.

In proiectul Ghidului se precizeaza ca finantarea va avea caracter multianual, pentru o perioada de 3 ani (2017 – 2019), iar programul isi propune sa contribuie la incurajarea achizitiei de autoturisme noi din ce in ce mai performante din punct de vedere al impactului asupra mediului.

Astfel, cuantumul primei de casare va fi de 6.500 de lei si se va acorda in functie de cantitatea de emisii de CO2/km generata de sistemul de propulsie al autovehiculului nou achizitionat, in regim de functionare mixt, dupa cum urmeaza: in anul 2017, pentru autovehiculul nou al carui sistem de propulsie genereaza maximum 130 g CO2/km; in anul 2018, pentru autovehiculul nou al carui sistem de propulsie genereaza maximum 120 g CO2/km; in anul 2019 pentru autovehiculul nou al carui sistem de propulsie genereaza maximum 110 g CO2/km.

‘Dupa cum se observa, prin scaderea graduala a pragului de emisii de CO2, programul este conceput nu doar ca o modalitate de finantare, ci si ca un instrument de indrumare a cumparatorului de autoturisme si constientizare a acestuia cu privire la corelarea nevoii de deplasare cu cea de protectie a mediului’, se noteaza in Referatul de aprobare a proiectului de ordin pentru aprobarea Ghidului de finantare a Programului ‘Rabla’.

Conform documentului, care nu mentioneaza un buget al programului, la prima de casare de baza se poate adauga, in 2017, un ecobonus de 1.500 lei la achizitionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care genereaza o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km in regim de functionare mixt.

In 2018, valoarea ecobonusului este similara, insa numai pentru cazul in care este cumparata o masina noua echipata cu sistem de propulsie care genereaza o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km in regim de functionare mixt.

Apoi, la achizitionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care genereaza o cantitate de emisii de maximum 95 grame de CO2/km in regim de functionare mixt, se va acorda, in 2019, un ecobonus in cuantum tot de 1.500 de lei.

De asemenea, in cazul achizitiei unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid, valoarea ecobonusului va fi de 2.500 de lei.

Prima de casare si ecobonusul se scad de catre producator din pretul de comercializare cu TVA al autovehiculului nou, iar prima de casare se poate cumula cu ecotichetul acordat in cadrul Programului de promovare a vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, in conditiile prevazute prin ghidurile celor doua programe. In aceasta situatie, cumularea ecobonusului este exclusa.

Proiectul de act normativ supus aprobarii a fost avizat in sedinta Comitetului Director al Administratiei Fondului pentru Mediu din 13 martie 2017.

Autovehiculul uzat, a carui prima inmatriculare in Romania a avut loc ulterior datei de 31 decembrie 2009, cu exceptia celui aflat in proprietatea unei unitati administrativ-teritoriale sau a unei institutii publice, nu intra sub incidenta prevederilor Ghidului pentru anul 2017.

Un principiu similar este valabil atat pentru Ghidul de finantare valabil pentru anul 2018, cat si pentru cel din 2019, iar autovehiculele uzate vor trebui sa fi fost inmatriculate pentru prima data in Romania inainte de 31 decembrie 2010, respectiv 31 decembrie 2011, cu exceptia celor aflat in proprietatea unei unitati administrativ-teritoriale sau a unei institutii publice, scrie digi24.

Proiectul de Ordin de ministru pentru aprobarea Ghidului de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national va fi supus dezbaterii publice timp de 10 zile, iar cetatenii si institutiile interesate pot transmite opinii/propuneri/sugestii la Ministerul Mediului — Administratia Fondului pentru Mediu.

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.