DNA – Cerere de URMARIRE PENALA pentru 9 MINISTRI

Procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie – doamna Laura Codruta Kovesi a transmis procurorului general al P.I.C.C.J, in vederea sesizarii presedintelui Romaniei, a Senatului, a Camerei Deputatilor si a Parlamentului European, pentru formularea cererilor de efectuare a urmaririi penale fata de 9 persoane care in perioada in care se presupune ca au savarsit infractiunile au indeplinit functia de ministru.

Concret, in conformitate cu prevederile legale si constituționale, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie a transmis procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie referatul in vederea sesizarii Senatului, respectiv a Camerei Deputatilor pentru formularea cererii de efectuarea urmaririi penale fata de urmatorii:

ECATERINA ANDRONESCU (in prezent senator – Parlamentul Romaniei), ministrul Educatiei si Cercetarii in perioada 28 decembrie 2000-19 iunie 2003; 22 decembrie 2008 – 1 octombrie 2009; ministrul Educatiei, Cercetarii si Inovarii in perioada 2008-2012, sub aspectul savarsirii infractiunilor de abuz in serviciu, luare de mita, trafic de influenta si spalare de bani, in perioada in care avea calitatea de ministru.

VREME VALERIAN (in prezent deputat), ministrul Comunicatiilor si Societatii Informationale, in perioada septembrie 2010 – februarie 2012 ministru, sub aspectul savarsirii infractiunii de abuz in serviciu in perioada in care avea calitatea de ministru.

MIHAILESCU PETRU SERBAN (in prezent senator – Parlamentul Romaniei), ministru coordonator al SGG in perioada decembrie 2000 – octombrie 2003, sub aspectul savarsirii infractiunilor de instigare la abuz in serviciu, trafic de influenta si spalare de bani in perioada in care avea calitatea de ministru.

Procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie a transmis procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in conformitate cu prevederile legale si constituționale, referatul, in vederea sesizarii Parlamentului European pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de:

NICA DAN (prezent membru al Parlamentului European), ministru al Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, in perioada 2000 – iulie 2004, sub aspectul savarsirii infractiunilor de abuz in serviciu, luare de mita, trafic de influenta si spalare de bani

In conformitate cu prevederile legale si constituționale, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie a transmis procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie in vederea sesizarii Presedintelui Romaniei pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de urmatorii:

TICAU ADRIANA, ministru al Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei in perioada iulie-decembrie 2004

SANDU GABRIEL, ministru al Comunicatiilor si Societatii Informationale in perioada decembrie 2008 – septembrie 2010

FUNERIU PETRU – DANIEL, ministru al Educatiei si Cercetarii in perioada 2009 – 2012

ATHANASIU ALEXANDRU, ministru al Educatiei si Cercetarii in perioada 2003 – 2005

TANASESCU MIHAI NICOLAE, ministru al Finantelor Publice in perioada 2000 -2004

Cererea referitoare la efectuarea urmaririi penale are in vedere faptul ca, in acest moment, exista aspecte din care rezulta suspiciunea rezonabila care contureaza urmatoarea stare de fapt:

Directia Nationala Anticoruptie a fost sesizata la data de 5 iunie 2013 de catre Corpul de Control al Primului – Ministru, ca urmare a actiunii de control efectuata la Ministerul pentru Societatea Informationala si la Ministerul Educatiei Nationale, in legatura cu inchirierea de licente educationale.

Intrucat din Raportul de control rezultau indicii cu privire la incheierea, in conditii nelegale, a contractului comercial de inchiriere licente din 15.04.2004, extins ulterior pentru produse educationale Microsoft, a actelor aditionale la acest contract, precum si a contractelor aferente derularii Programul „Sistem Educational Informatizat” (SEI), Directia Nationala Anticoruptie s-a sesizat din oficiu cu privire la savarsirea unor infractiuni de abuz in serviciu si respectiv a unor infractiuni de coruptie in legatura cu derularea acestor contracte.

In acest mod, au fost obtinute probe din care rezulta ca ministrii Nica Dan, Mihailescu Petru Serban, Adriana Ticau, Athanasiu Alexandru, Tanasescu Mihai Nicolae si Gabriel Sandu si-au exercitat cu rea credinta atributiile de serviciu, determinand incheierea contractului cadru de licentiere din 15.04.2004 in conditii oneroase pentru bugetul de stat, asigurand posibilitatea deturnarii unui discount de circa 47% acordat de Microsoft in considerarea Guvernului Romaniei, si implicit permitand plata unor comisioane catre persoanele implicate. Totodata, exista indicii ca persoanele mai sus mentionate au pretins si primit sume de bani pentru a-si exercita in mod defectuos atributiile de serviciu si pentru a-si exercita influenta asupra altor persoane in vederea favorizarii firmei Fujitsu Siemens Computers in legatura cu incheierea si derularea contractului de licentiere Microsoft.

Astfel, contractul cadru de licentiere Microsoft s-a incheiat cu incalcarea dispozitiilor egale privind achizitiile publice, invocandu-se in mod nereal calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers, la un pret cu cel putin 40% mai mare fata de pretul real, avand la baza un necesar nefundamentat.

Extensia cu privire la produse educationale s-a realizat, de asemenea cu incalcare dispozitiilor legale privind achizitiile publice, avand in vedere ca obiectul contractului cadru viza licentele pentru administratia publica, Fujitsu Siemens Computers nu era distribuitor de produse educationale, iar de discount-ul acordat de firma Microsoft in considerarea Guvernului Romaniei au beneficiat firmele private.

Mai mult, conform scrisorilor de confort si biletelor la ordin emise, Guvernul Roman garanta creditul, in timp ce firma Fujitsu Siemens Computers, care sustinea ca a venit cu oferta de finantare, nu depunea nici macar garantie de buna executie a contractului.

Din cercetarile efectuate rezulta ca din cele 54 milioane USD achitate de Guvernul Romaniei in baza contractului cadru si a extensiei din luna noiembrie 2004, suma de 20 milioane USD reprezinta comisioane pretinse de persoanele implicate in derularea proiectului din cadrul Guvernului Romaniei, din ministerele si societatilor implicate.

Totodata, din probele administrate in cauza pana in acest moment al cercetarilor si din actele de control incheiate, rezulta ca incheierea si derularea contractului de inchiriere de licente Microsoft de tip Enterprise Agreement Subscription cu consortiul D-CON.NET (MCSI MS-EAS) s-a realizat cu incalcarea, de catre ministrii Daniel Petru Funeriu si Gabriel Sandu, a dispozitiilor legale privind achizitiile publice, fara a exista o fundamentare din punct de vedere economic si tehnic, in scopul de a favoriza anumite firme. Exista indicii in sensul ca valoarea produselor si a serviciilor a fost supraestimata pentru ca a inclus si comisioanele pretinse de persoanele implicate in semnarea si derularea contractelor.

De asemenea, cercetarile efectuate cu privire la Programul „Sistem Educational Informatizat” (SEI), privind implementarea sistemului alternativ de educatie asistata de calculator prin dotarea unitatilor de invatamant cu laboratoare informatizate, cu o valoare estimata de 200 milioane dolari, au produs indicii rezonabile cu privire la incalcarea atributiilor de serviciu, precum si savarsirea unor infractiuni de coruptie de catre persoanele implicate.

Astfel, preturile de achizitie a solutiilor software nu sunt fundamentate si depasesc preturile pietei, nu exista specificatii clare ale produselor achizitionate, iar lipsa unor licitatii reale a dus la preturi de achizitie exagerate, atat pentru echipamente, cat si pentru software.

A reiesit din probele administrate ca procedura de achizitie a fost restrictionata, iar prin incheierea contractului si acceptarea cesionarii acestuia s-a urmarit de fapt favorizarea firmei Siveco si a firmelor colaboratoare, in conditiile in care specificatiile tehnice ale livrabilelor din caietele de sarcini conduceau catre firma IBM sau Compaq, iar specificatiile tehnice pentru software catre firma Siveco. Achizitiile in cadrul Programului SEI au fost efectuate la preturi cu pana la 50% mai mari, iar continuarea proiectului cu firma Siveco, in cadrul etapei a IV-a, a fost impusa de conditiile impovaratoare ale contractului de leasing financiar care era in derulare, desi actele de control recomandau efectuarea unei proceduri de achizitie.

Probele administrate in cauza au demonstrat existenta unui mecanism care urmarea crearea unui profit cat mai mare in firmele subcontractante, profit din care erau scoase, prin intermediul unor companii off-shore, sumele de bani necesare platii mitelor, prin intermediul unor contracte de servicii fictive. Sumele de bani cu titlu de mita erau platite fie prin transferuri bancare in firmele nominalizate de persoanele care reprezentau autoritatea contractanta, fie erau scoase in numerar din bancile din afara teritoriului Romaniei si aduse tot in numerar in tara folosind diferiti intermediari, toate acestea facandu-se in scopul ascunderii sursei veniturilor.

Prin urmare, s-a impus

1.    Sesizarea Parlamentului European pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de:
 
NICA DAN, ministru al MCTI in perioada 2000 – iulie 2004 si in prezent membru al Parlamentului European, pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu, luare de mita, trafic de influenta si spalare de bani, constand in aceea ca ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educational Informatizat” si respectiv pentru proiectul ce a vizat licentierea Microsoft; ar fi initiat si avizat proiecte de Hotarari de Guvern prin care a urmarit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers si Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, ar fi stabilit printr-un Memorandum firmele care sa participe la realizarea proiectului atestand in mod nereal ca acestea fac parte dint-un consortiu; ar fi stabilit procente de participare la proiect in favoarea anumitor firme; ar fi acceptat cesiunea contractului de catre SIVECO, desi invocase necesitatea achizitiei de la aceeasi sursa; ar fi inlesnit firmei SIVECO si colaboratorilor sai incheierea contractului in conditiile lipsei de competitie, incheind contractul in conditii oneroase pentru ministerul pe care il conducea, faptele sale avand drept consecinta prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achizitiei de servicii si produse la preturi peste valoarea de piata: licente cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare si produse software la preturi cu pana la 50% mai mari decat cele pentru aceleasi produse sau produse similare de pe piata.
In perioada aprilie – noiembrie 2004, ar fi pretins si primit o parte din suma de circa 20 milioane USD virata de Fujitsu Siemens Computers in contul unor societati de tip off – shore cu titlu de consultanta si asistenta tehnica aferenta contractului incheiat cu Guvernul Romaniei pentru ca, in baza influentei pe care o avea, sa asigure incheierea contractului in conditiile propuse de firma Fujitsu Siemens Computers.

2. Sesizarea Presedintelui Romaniei pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de:

TICAU ADRIANA, ministru al Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei in perioada iulie-decembrie 2004, pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu, luare de mita, trafic de influenta, spalare de bani, constand in aceea ca ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educational Informatizat” si respectiv pentru proiectul ce a vizat licentierea Microsoft; de asemenea, ar fi initiat si avizat proiecte de Hotarari de Guvern prin care a urmarit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers si Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale avand drept consecinta prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achizitiei de servicii si produse la preturi peste valoarea de piata: licente cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare si produse software la preturi cu pana la 50% mai mari decat cele pentru aceleasi produse sau produse similare de pe piata;

SANDU GABRIEL, ministru al Comunicatiilor si Societatii Informationale in perioada decembrie 2008 – septembrie 2010, pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu, luare de mita, trafic de influenta si spalare de bani, constand in aceea ca ar fi initiat si contrasemnat HG nr.460 din 15 aprilie 2009 pentru atribuirea competentei MCSI de a desfasura procedura de licitatie deschisa, licitatie restransa sau negociere cu publicare prealabila a unui anunt de participare, dupa caz, in vederea incheierii unui acord-cadru ce are ca obiect achizitia dreptului de utilizare de produse software prin inchiriere cu optiune de cumparare. De asemenea, ar fi incheiat Acordul cadru cu Asocierea CON.NET (lider), D-CON.NET GmbH, COMSOFT DIRECT AG, BECHTLE HOLDING SCHWEIZ, DOM SOFT SRL, in conditiile in care documentatia de achizitie a inclus criterii restrictive de natura a favoriza asocierea mai sus mentionata si fara a avea in vedere preturile practicate de aceasta raportat la cele practicate de Microsoft in relatia cu SC DIM SOFT SRL si ulterior de SC DIM SOFT SRL in relatia cu D-CON.NET GmbH; ar fi pretins de la un avocat suma de 1.800.000 de euro pentru a asigura derularea in continuare a contractului de licentiere Microsoft; ar fi pretins si primit de la o persoana, prin intermediar, suma de 3.000.000 de euro, bani ce i-au fost virati intr-o societate de tip off – shore, pentru a inlesni Asocierii D-CON.NET (lider), D-CON.NET GmbH, COMSOFT DIRECT AG, BECHTLE HOLDING SCHWEIZ, DOM SOFT SRL, incheierea acordului cadru pentru 2009-2012 pentru achizitia dreptului de utilizare produse software prin inchiriere cu optiune de cumparare;

FUNERIU PETRU – DANIEL, ministru al Educatiei si Cercetarii in perioada 2009 – 2012, pentru savarsirea infractiunii de abuz in serviciu, constand in aceea ca ar fi semnat si promovat spre aprobare „Nota privind licentele Microsoft utilizate de catre MECTS in scoli”, in care se atesta, contrar dispozitiilor legale privind achizitiile publice si a clauzelor contractuale din Acordul cadru nr.32 din 12 august 2009, ca acesta „permite incheierea unui contract subsecvent referitor la suplimentarea numarului de licente MECTS, pentru scoli”, toate acestea in conditiile in care HG nr.460/2009 nu a reglementat situatia licentelor destinate unitatilor de invatamant. Consecinta a fost incheierea contractului de furnizare produse nr.108 din 17 august 2011 in baza caruia MCSI a efectuat plati totale de 8.825.673,50 euro; prin adresele nr.10126 din 19 ianuarie 2011 si nr.12211 din 5 iulie 2011, ar fi comandat MCSI inchirierea unui numar de 179.259 licente pentru pachete de tip ProDesktop si 6.828 licente pentru sistemele de operare Windows Server in conditiile in care necesarul de licente a fost stabilit fara a tine seama de configuratia hardware a computerelor, fiind luate in calcul toate statiile de lucru si serverele achizitionate in perioada 2001-2008 prin programele SEI1 – SEI5 si rural; in data de 17 august 2011, ar fi incheiat un contract de furnizare produse, in baza caruia MCSI s-a obligat sa plateasca pretul aferent numarului total de 179.259 licente mai mare cu 72.990 fata de numarul de licente utilizabile in sistemul educational in raport cu numarul de computere compatibile cu noile produse software, avand drept consecinta crearea unei noi obligatii de plata a unui pret cu aproximativ 5,4 milioane euro mai mare decat pretul pentru inchirierea licentelor efectiv utilizabile;

ATHANASIU ALEXANDRU, ministru al Educatiei si Cercetarii in perioada 2003 – 2005, pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu, luare de mita, trafic de influenta si spalare de bani, constand in aceea ca ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educational Informatizat” si respectiv pentru proiectul ce a vizat licentierea Microsoft; ar fi initiat si avizat proiecte de Hotarari de Guvern prin care a urmarit favorizarea firmelor Compaq si Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale avand drept consecinta prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achizitiei de servicii si produse la preturi peste valoarea de piata: licente cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare si produse software la preturi cu pana la 50% mai mari decat cele pentru aceleasi produse sau produse similare de pe piata;)

TANASESCU MIHAI NICOLAE, ministru al Finantelor Publice in perioada 2000 -2004, pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu, luare de mita, trafic de influenta si spalare de bani, constand in aceea ca ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educational Informatizat” si respectiv pentru proiectul ce a vizat licentierea Microsoft; ar fi initiat si avizat proiecte de Hotarari de Guvern prin care a urmarit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers si Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale avand drept consecinta prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achizitiei de servicii si produse la preturi peste valoarea de piata: licente cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare si produse software la preturi cu pana la 50% mai mari decat cele pentru aceleasi produse sau produse similare de pe piata; in perioada iunie 2003 – noiembrie 2004, ar fi pretins si primit de la doua persoane, prin intermediari, sume de bani provenind din incasarile firmei Fujitsu Siemens Computers CA, ca urmare a derularii contractului de licentiere Microsoft. Astfel, in luna iulie 2004, in contul personal al unei persoane din familia ministrului, a fost transferata suma de 82.000 euro, din contul unei firme din Liechtenstein, sub justificarea „inv directe ale nerezidentilor in Romania – alte capitaluri – sectorul nebancar”. Din cercetarile efectuate rezulta ca firma din Liechtenstein este controlata de unul din intermediari si a primit bani de la o companie alimentata exclusiv cu fonduri obtinute de Fujitsu Siemens Computer.

3. Sesizarea Senatului Romaniei pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de:

MIHAILESCU PETRU SERBAN, ministru coordonator al SGG in perioada decembrie 2000 – octombrie 2003 si in prezent senator in Parlamentul Romaniei, pentru savarsirea infractiunilor de instigare la abuz in serviciu, trafic de influenta, spalare de bani, constand in aceea ca l-ar fi determinat pe un alt ministru sa semneze HG nr. 1473/2003, HG nr. 470/2004 si respectiv Contractul de licentiere Microsoft in conditiile pe care le negociase in perioada in care isi desfasurase activitatea ca ministru coordonator al Secretariatului General al Guvernului, respectiv acceptand oferta tehnica si financiara transmisa de firma Fujitsu Siemens Computers, fara a-i aduce la cunostinta existenta unor impedimente juridice decurgand din faptul ca aceasta firma nu era unic distribuitor de licente Microsoft (pentru a beneficia de incheierea contractului prin incredintare directa) si fara a detalia modalitatea de stabilire a pretului, respectiv pretul practicat de Microsoft, discount-ul acordat in considerarea Guvernului Romaniei si pretul de vanzare al Fujitsu Siemens Computers; in perioada aprilie – noiembrie 2004, ar fi pretins si primit o parte din suma de circa 20 milioane USD virata de Fujitsu Siemens Computers in contul unor societati de tip off – shore cu titlu de consultanta si asistenta tehnica aferenta contractului incheiat cu Guvernul Romaniei pentru ca, in baza influentei pe care o avea, sa asigure incheierea contractului in conditiile propuse de firma Fujitsu Siemens Computers;)

ECATERINA ANDRONESCU, ministrul Educatiei si Cercetarii in perioada 28 decembrie 2000 – 19 iunie 2003, ministrul Educatiei, Cercetarii si Inovarii in perioada 22 decembrie 2008 – 1 octombrie 2009 si in prezent senator in Parlamentul Romaniei, pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu, luare de mita, trafic de influenta si spalare de bani, constand in aceea ca ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educational Informatizat” si respectiv pentru proiectul ce a vizat licentierea Microsoft; ar fi initiat si avizat proiecte de Hotarari de Guvern prin care a urmarit favorizarea firmelor Compaq si Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora; ar fi stabilit, printr-un Memorandum, firmele care sa participe la realizarea proiectului, atestand in mod nereal ca acestea fac parte dintr-un consortiu; ar fi stabilit procente de participare la proiect in favoarea anumitor firme; ar fi acceptat cesiunea contractului de catre SIVECO, desi invocase necesitatea achizitiei de la aceeasi sursa; ar fi inlesnit firmei SIVECO si colaboratorilor sai incheierea contractului in conditiile lipsei de competitie, incheind contractul in conditii oneroase pentru ministerul pe care il conducea, toate acestea avand drept consecinta prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achizitiei de servicii si produse la preturi peste valoarea de piata: licente cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare si produse software la preturi cu pana la 50% mai mari decat cele pentru aceleasi produse sau produse similare de pe piata; in perioada 2001 -2009, ar fi pretins si primit de la firma SIVECO si firmele colaboratoare foloase necuvenite constand in sume de bani sau calculatoare, pentru sine sau pentru altul, in scopul de a le asigura derularea unor proiecte cu ministerul.

4. Sesizarea Camerei Deputatilor pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de:

VREME VALERIAN, ministrul Comunicatiilor si Societatii Informationale, in perioada septembrie 2010 – februarie 2012 si in prezent deputat in Parlamentul Romaniei, pentru savarsirea infractiunii de abuz in serviciu, constand in aceea ca ar fi incheiat contractul subsecvent referitor la suplimentarea numarului de licente MECTS, pentru scoli – contractul de furnizare produse nr.108 din 17 august 2011 in baza caruia MCSI a efectuat plati totale de 8.825.673,50 euro, in conditiile in care HG nr.460/2009 nu a reglementat situatia licentelor destinate unitatilor de invatamant, iar pretul licentelor nu reflecta discount – ul acordat de Microsoft, nu a dispus masuri cu privire la aspectele sesizate de catre FTS Romania prin adresa nr. 4550/02.12.2010, cu privire la servicii neprestate.

Facem precizarea ca inceperea urmaririi penale cu privire la fapta nu are caracterul formularii unei acuzații impotriva unei persoane, ci are doar semnificația instituirii cadrului procesual in care se pot strange primele probe cu privire la o anumita fapta.

comunicat DNA

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.