In ultima perioada de timp, autorii inselaciunilor si-au diversificat modurile de operare, aparand noi modalitati de savarsire a acestui gen de infractiuni.
Metoda „Accidentul” este cel mai des folosita.
De la inceputul acestui an, 16 persoane au cazut victime ale acestui mod de operare, prejudiciile create fiind cuprinse intre 1.000 lei si 25.000 lei.
Mai mult, in ultima perioada de timp, pentru a evita orice contact cu potentialele victime, escrocii apeleaza la serviciile firmelor de TAXI, pentru a-si duce la indeplinire activitatea infractionala.
In principal sunt vizate persoane in varsta, despre care se stie ca au un membru al familiei (fiu, fiica), plecat in strainatate sau domiciliat in alta localitate.
Abordarea se face de regula prin retelele de telefonie fixa.
Persoana care apeleaza se recomanda a fi fiul sau fiica in cauza si vorbeste plangand si neclar, „pasand” apoi telefonul unui presupus avocat (sau unei persoane cu o alta presupusa calitate oficiala), pentru o mai mare credibilitate.
Acesta din urma anunta un eveniment dramatic (accident rutier cu spitalizarea victimelor) in care a fost implicat fiul/fiica persoanei respective si solicita victimei sa plateasca o suma de bani reprezentand onorarii sau cheltuieli pentru acoperirea pagubelor produse cu ocazia accidentelor de circulatie.
Ulterior, escrocii apeleaza la firme de TAXI, solicitand comenzi la adresele persoanelor induse in eroare si, dupa obtinerea numerelor de telefon ale soferilor, ii contacteaza pe acestia iar sub pretextul ca au de primit bani de la membri de familie sau prieteni, le indica sa se prezinte la adresa comunicata in comanda pentru a ridica sumele respective.
Dupa ce soferul de TAXI intra in posesia sumelor respective, i se solicita sa se deplaseseze la alte adrese, de obicei din alte judete, precizandu-i-se ca i se va plati contravaloarea deplasarii si un bonus sau i se solicita transmiterea, prin serviciile de transfer monetar, a sumelor de bani.
Intotdeauna este un anunt socant, urmat de solicitarea unei sume de bani prin intermediul „avocatului”.
Tintele predilecte sunt persoane in varsta!
Ambele personaje implicate sunt extrem de convingatoare, avand certe abilitati de a induce o stare de panica si sunt lipsite de orice scrupule!
Politistii va recomanda ca inainte de a va oferi ajutorul, aveti in vedere si urmatoarele aspecte:
– In cazul unui accident, nu exista notiunea de plata a unor despagubiri, decat in urma unei hotarari judecatoresti in acest sens sau daca este facuta prin intermediul unor societati de asigurari.
– Orice accident/eveniment de circulatie are doua variante de solutionare:
1) depunerea unei plangeri la unitatea de politie care se va ocupa mai departe de cazul respectiv;
2) intelegerea amiabila a partilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind polita de asigurare auto obligatorie.
Orice alte variante sunt excluse, iar daca sunt puse in practica ele nu sunt legale.
– Oricine poate fi victima unui accident, dar, intr-un moment critic ca acesta, singura urgenta este cea medicala, nicidecum aspectul financiar. Atat victima, cat si autorul unui accident nu au nevoie de bani ca sa primeasca ingrijiri medicale!
– De asemenea, trebuie sa cunoasteti faptul ca, in conformitate cu reglementarile in vigoare, un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav, este de obicei anuntat de persoane oficiale, abilitate sa faca acest lucru.
– Unele servicii medicale sunt furnizate contra cost, dar nu si in cazul serviciilor medicale de urgenta. De aceea, in niciun caz nu trimiteti bani prin persoane necunoscute, in speranta ca ii veti ajuta pe cei dragi – nu faceti decat sa cadeti in plasa intinsa de cei care doresc sa profite de lipsa dumneavoastra de informare.
Politistii va recomanda
– daca primiti un astfel de apel telefonic, primul lucru pe care trebuie sa-l faceti este sa verificati daca ruda in cauza a fost intr-adevar implicata intr-un eveniment rutier (cereti date despre unitatea medicala, de politie sau parchet unde s-ar afla aceasta si sunati pentru confirmare). In astfel de situatii, reprezentantii Politiei sau Parchetului nu retin telefoanele mobile ale persoanelor implicate in eveniment (asa cum v-ar putea spune „avocatul” de la telefon)!
– daca sunteti contactat de un „binevoitor”, care va apeleaza in numele unei rude apropiate, si nu ati putut totusi sa verificati veridicitatea informatiilor, solicitati-i acestuia o intalnire directa si anuntati Politia la numarul de urgenta 112 pentru a va acorda sprijin;
– fiti atenti daca intrati in contact cu astfel de persoane, pe strada, in jurul blocului, aparent intamplator. Este posibil ca acestea sa va urmareasca, sa incerce sa se imprieteneasca cu dumneavoastra si sa afle detalii despre familie sau vecini;
– nu primiti in locuinta persoane care pretind ca sunt de la diverse societati comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori etc.), decat dupa ce ati verificat actul de identitate si legitimatia de serviciu. Nu le furnizati acestora informatii despre membrii familiei dumneavoastra sau despre vecini.
– varstnicii sunt o categorie extrem de vulnerabila in ceea ce priveste victimizarea prin astfel de infractiuni. Explicati-le persoanelor varstnice din familie ca nu trebuie sa dea curs niciunei solicitari de a plati sume de bani, facute de diverse persoane in numele dumneavoastra, fara sa va contacteze in prealabil pentru a le confirma veridicitatea solicitarii!