Ultimele victime ale Legii 217/2015 sint patru martiri ai inchisorilor comuniste: Mircea Vulcanescu, Radu Gyr, Valeriu Gafencu si Costache Oprisan, ale caror portrete au fost scoase din expozitia Silviei Radu la numai doua zile de la vernisajul la care au participat Radu Boroianu, directorul ICR, si actorul Dan Puric.
Expozitia „Gradina cu Ingeri” a fost gazduita de Universitatea Politehnica din Bucuresti, in spatiul Facultatii de Ingineria si Managementul Sistemelor Tehnologice intre 1-5 februarie a.c. In ziua de 3 februarie, vizitatorii expozitiei au constatat ca de pe pereti au disparut 4 tablouri care-i reprezentau pa unii dintre cei mai cunoscuti martiri ai inchisorilor comuniste, care si-au petrecut sau pierdut viata intre zidurile celor mai de temut lagare de exterminare a intelectualitatii romanesti:
– Mircea Vulcanescu, economist, filolog, filosof, publicist, sociolog, teolog și profesor de etica, mort in inchisoarea de la Aiud in 1952, dupa ce contactase o pneumonie in urma unui gest de martir, cind s-a asezat pe ciment pe post de saltea pentru a salva viata unui tinar! Lucrarea sa fundamentala, „Dimensiunea romaneasca a fiintei”, este una dintre cele mai importante carti de filosofie din cultura noastra.
– Radu Gyr, poet, dramaturg, eseist și gazetar roman, condamnat la moarte pentru poezia „Ridica-te, Gheorghe, ridica-te, Ioane!”, poem care era recitat in anii de dupa Revolutie ca opera literara anticomunista.
– Valeriu Gafencu, mort in 1952 in inchisoarea Targu Ocna, numit de Nicolae Steinhardt „Sfantul inchisorilor”, dupa ce a renuntat la propriile medicamente pentru a salva viata pastorului Richard Wurmbrand, care se afla intr-o stare grava.
– Costache Oprisan, mort in 1958 in inchisoarea Jilava. Este unul dintre putinii romani care au studiat filosofia cu Martin Heidegger. Toti martorii sustin ca a fost cel mai persecutat detinut. Se asteapta chiar ca Biserica Ortodoxa sa-l canonizeze, mai ales dupa ce s-a constatat ca moastele lui izvorasc mir. Parintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, care a stat la capatiiul sau in clipa mortii, scria: „Noi tot timpul il pazeam: ziua, noaptea, pentru ca nu stiam cand va muri. Marcel il pazea (imi amintesc foarte bine scena aceasta) si la un moment dat l-am auzit spunandu-mi in soapta: «Ghita! Costache moare». M-am repezit la Costache Oprisan si l-am vazut. Daca ati vazut vreodata o pasare cum moare… Se lasa un fel de ceata pe ochii pasarii si ochii isi pierd stralucirea. Asa era Costache. Ochiul lui pierduse stralucirea vietii… Asa a ramas. Cu o floare mica, albastra, pe pieptul lui. Ca un sfant. Cred ca este cel mai impresionant lucru pe care l-am vazut in viata mea”.
Iata o fotografie realizata la vernisajul expozitiei, unde se vede ca atunci tablourile celor patru martiri se aflau pe peretele din spatele participantilor:
Postul de televiziune „Trinitas” a realizat un material cu acest prilej, unde apar Radu Boroianu, directorul ICR, si actorul Dan Puric. Reportajul poate fi vizionat aici. Iata si doua capturi din acest film, in care apar Radu Boroianu si Dan Puric, care au sustinut valoarea istorica si artistica a expozitiei:
Jurnalistul Victor Roncea a contactat-o pe Silvia Radu, autoarea expozitiei, care i-a declarat: „O singura data am mai fost cenzurata in intreaga mea viata artistica: pe vremea comunistilor, de Tamara Dobrin, care mi-a eliminat lucrarea, dintr-o expozitie de grup”. Despre scoaterea tablourilor din expozitie, Silvia Radu a spus: „Cu cat vor fi mai atacati cu atat vor lumina mai mult pe cerul romanesc”!
Operatiunea aceasta de cenzura, care pune din nou sub semnul intrebarii Legea 217/2015, initiata de Crin Antonescu, se pare ca s-a facut la interventia lui Alexandru Florian, directorul Institutului „Elie Wiesel”, cel care, pentru ca este fiul ideologului stalinist Radu Florian, in memoria tatalui sau, ar trebui sa fie mai rezervat atunci cind face apologia justitiei din anii ‘50!
Fata de acest gest incalificabil de cenzura, intrucit este vorba despre unii dintre cei mai mari martiri ai Romaniei, asteptam reactia prim-ministrului Dacian Ciolos, caci Institutul „Elie Wiesel” este chiar in subordinea Secretariatului General al Guvernului, la fel ca si Institutul Cultural Roman (ICR)! Or, daca Radu Boroianu, directorul ICR, a fost cel care a inaugurat expozitia, este absurd ca alta institutie guvernamentala s-o cenzureze in numele unor sentinte date de Tribunalele Poporului din perioada stalinista, care au avut ca urmare distrugerea intelectualitatii romanesti!
Mai multe pe cotidianul.ro