Aceste fonduri monetare erau destinate pentru salariile bugetarilor.
In ultimele zile au reaparut disputele dintre tehnocrati si liderii PSD cu privire la implementarea legii salarizarii unitare. Tehnocratii spun ca Guvernul Ponta nu a lasat resurse bugetare necesare implementarii acestei legi. In schimb liderii PSD sustin ca Guvernul Ponta a lasat visteria plina iar tehnocratii nu sunt in stare sa implementeze legea salarizarii unitare.
„De exemplu din executia bugetara pe 2015 rezulta ca Guvernul Ponta a cheltuit mai multi bani in comparatie cu veniturile bugetare realizate in anul respectiv. Deficitul bugetar pe 2015 a fost de aproximativ 1,4% din PIB, deficit ce a fost finantat din imprumuturi. Bugetul pe 2016 intocmit in proportie de 90% de Guvernul Ponta si aprobat de Parlamentul Romaniei prevede un deficit bugetar de 2,95% din PIB. Rezulta ca majorarea salariilor bugetarilor si masurile de relaxare fiscala aprobate de Parlamentul Romaniei in 2015 si aplicate incepand cu 1 ianuarie 2016 s-au bazat pe cresterea deficitului bugetar de la 1,4% cat a fost in 2015 la 2,95% din PIB si nu pe performantele economice ale guvernarii Ponta. Spatiul fiscal lasat Guvernului Ciolos in bugetul pentru 2016 este de 0,05% echivalent cu aproximativ 370 milioane lei iar pentru implementarea legii salarizarii unitare sunt necesare cateva miliarde de lei. Este foarte clar ca Guvernul Ponta nu a lasat bani in bugetul pentru 2016 pentru implementarea legii salarizarii unitare a bugetarilor. Acest lucru rezulta si din declaratiile fostului Ministrul de Finante Eugen Teodorovici care a sustinut in repetate randuri ca legea salarizarii unitare poate fi implementata numai prin cresterea deficitului bugetar de peste 3% din PIB printr-o decizie a Parlamentului Romaniei. Mai mult, fostul Ministrul al Muncii Rovana Plumb a sustinut ca suma care a fost rezervata pentru implementarea legii salarizarii unitare a fost utilizata pentru a acoperi cresterea de 10% a salariilor bugetarilor aprobata de Parlamentul Romaniei in decembrie 2015. Ar fi grav daca liderii PSD vor incerca sa manipuleze opinia publica prin crearea confuziei intre resursele bugetare si sumele de bani aflate in trezorerie si destinate finantarii deficitului bugetar”, a explicat deputatul PNL, Gheorghe Ialomitianu.
Liberalul a mai pus ca Guvernul Ciolos nu a avut norocul Guvernului Ponta care a primit un cadou la preluarea guvernarii Romaniei de aproximativ 6 miliarde lei sub forma de rezerva bugetara. De exemplu Guvernul Ponta a preluat in 2012 un buget cu un deficit de 1,9% din PIB avand obligatia incadrarii la sfarsitul anului respectiv intr-un deficit de sub 3% din PIB. Disponibilitatile banesti lasate in trezorerie de Guvernul Boc pentru finantarea deficitului bugetar au fost de aproximativ 5 miliarde euro.
„Liderii PSD in loc sa multumeasca Guvernului Boc pentru acest cadou, ei acum critica acest guvern din lipsa proiectelor finalizate in timpul guvernarii Victor Ponta. Ce s-ar fi intamplat daca Guvernul Ponta ar fi preluat bugetul in 2012 cu un deficit bugetar de 2,95% din PIB asa cum a lasat bugetul pe 2016 Guvernului Ciolos? In 2012 ar fi facut exact ce a facut incepand cu anul 2013. Au marit impozitele si au taiat investitiile pentru a putea indexa pensiile. Adica au dat cu o mana si au luat cu doua. Este greu de crezut ca tehnocratii vor fi de acord sa implementeze legea salarizarii unitare prin cresterea deficitului la peste 3% din PIB avand in vedere prevederile legislatiei europene si riscurile de finantare a unui deficit nesustenabil”, a spus Gheorghe Ialomitianu.
Potrivit legislatiei europene in cazul in care o tara depaseste deficitul bugetar de 3% din PIB intra in procedura de deficit excesiv ceea ce presupune obligarea tarii respective sa ia masuri fiscal-bugetare pentru reducerea deficitului. Totodata inregistrarea unui asemenea deficit are ca si consecinte reducerea credibilitatii tarii pe pietele financiare, ceea ce inseamna obtinerea imprumuturilor cu dificultate si cu dobanzi mai mari. Cu asemenea situatie s-a confruntat Romania in anul 2008, pe timpul guvernarii Tariceanu, cand s-a inregistrat un deficit de 5,4% din PIB in urma luarii unor masuri fiscal-bugetare nesustenabile din punct de vedere financiar.
„Este greu de crezut ca asemenea politici de crestere a cheltuielilor de consum pe datorie pot avea ca efect dezvoltarea durabila a Romaniei, ci mai degraba crearea unor vulnerabilitati asupra economiei si a unor riscuri ce pot afecta stabilitatea financiara. Singura solutie de implementare a legii salarizarii unitare o reprezinta efectuarea de investitii publice in infrastructura rutiera, lucru cerut si de mediul de afaceri. Realizarea infrastructurii in transport ar determina cresterea investitiilor in economie avand ca efect crearea de locuri de munca bine platite in sectorul privat. Se stie ca sectorul privat este singurul sector care asigura resurse bugetare pentru finantarea administratiei publice, sanatatii, invatamantului si plata pensiilor”, a spus, la final, Gheorghe Ialomitianu.