Home Economie E oficial: Daca nu deduc cheltuielile cu utilitatile FIRMELE de APARTAMENT NU...

E oficial: Daca nu deduc cheltuielile cu utilitatile FIRMELE de APARTAMENT NU PLATESC impozit marit

In sfarsit, s-au publicat in Monitorul Oficial noile dispozitii care reglementeaza cum se va plati impozitul pe locuinta in cazul in care functioneaza o firma la acea adresa. Se modifica, asadar, normele pentru aplicarea noului Cod fiscal.

 La directiile pentru taxe si impozite locale este insa un adevarat haos. Functionarii spun ca au nevoie de timp sa studieze modificarile, insa au mai ramas cateva zile pana expira perioada de depunere a declaratiilor cerute la ANAF. 
 
Asadar, modificarile publicate in Monitorul Oficial legifereaza: firmele de apartament vor plati impozit ca pentru locuinta daca nu deduc cheltuielile cu utilitatile, iar suprafetele nu sunt delimitate prin contract.
 
Hotararea Guvernului nr. 159/2016 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 a aparut luni in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 208 si a intrat in vigoare la momentul publicarii. 
 
Actul normativ citat aduce clarificari mai multor zone ale fiscalitatii, printre care taxa pe valoarea adaugata, impozit pe venit, accize si alte taxe speciale, dar si impozite si taxe locale.
 
In privinta taxelor si impozitelor locale, modificarile initiate de Ministerul Finantelor si adoptate de Guvern pe 11 martie vizeaza, printre altele, prevederile referitoare la depunerea declaratiilor de impunere, pentru stabilirea impozitului pe cladiri, de catre persoanele fizice care au in proprietate cladiri cu destinatie mixta (folosite atat ca locuinta, cat si ca sediu social), in care suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi delimitate.
 
In aceasta situatie, proprietarii persoane fizice vor plati un impozit rezidential (ca pentru locuinta), si nu unul majorat, chiar daca desfasoara activitate economica la sediu, dar cu conditia sa nu isi deduca cheltuielile cu utilitatile.
 
„In aplicarea prevederilor art. 459 alin. (3) din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe cladirile cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, unde este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar suprafetele folosite in scop rezidential si nerezidential nu sunt evidentiate distinct, impozitul se calculeaza conform art. 458 din Codul fiscal (ca pentru cladiri nerezidentiale – n. red.) daca exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica. In cazul in care nu exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul se calculeaza conform prevederilor art. 457 din Codul fiscal (ca pentru cladiri rezidentiale – n. red.)”, se arata in document. 
 
Ce se intelege prin cheltuieli cu utilitatile ? 
 
Potrivit celor publicate in Monitorul Oficial, la cheltuieli cu tilitatile intra : cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrica, gaze naturale, termoficare, apa, canalizare. 
 
Va reamintim ca, in baza prevederilor Codului fiscal, impozitul pentru cladiri rezidentiale il datoreaza si proprietarii imobilelor la care este inregistrat si un domiciliu fiscal, dar care nu desfasoara acolo nicio activitate economica. 
 
In cazul unei cladiri cu destinatie mixta, aflata in proprietatea persoanelor fizice, la adresa careia este inregistrat un domiciliu fiscal, la care se desfasoara o activitate economica, cand se cunosc suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential (de exemplu: in contractul de inchiriere sau de comodat e prevazut un spatiu pentru sediul persoanei juridice sau PFA), impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului aferent suprafetei folosite in scop rezidential cu impozitul aferent suprafetei folosite in scop nerezidential, asa cum stabileste Codul fiscal, in vigoare de la 1 ianuarie. Asadar, in aceasta situatie, criteriul utilitatilor nu se aplica! 
 
In situatia prezentata anterior, in care un proprietar persoana fizica desfasoara si activitate economica la adresa la care locuieste, fara a avea suprafete delimitate pentru fiecare scop si fara a inregistra cheltuielile, acesta are obligatia depunerii declaratiei de impunere, pentru stabilirea impozitului pe cladiri, la directiile de specialitate ale primariilor.
 
Termenul-limita de depunere este 31 martie, dupa cum Codul fiscal stabileste la art. 495.. Atentie, mai sunt doar cateva pentru a se depune declaratia. Totusi, cei care se afla in astfel de situatii vor fi nevoiti sa completeze doar Sectiunea IV a declaratiei, fara a completa informatiile prevazute in Sectiunile V-VII ale formularului, dupa cum este precizat in documentul de modifica normele Codului fiscal.
 
Important! Cine nu depune declaratia in termenul legal, va plati impozitul majorat de 25 de ori, asa cum preciza, recent, un director de Directie de Taxe si Impozite Locale. In privinta asta, nu s-a modificat nimic. Chiar daca termenul e scurt, doar 10 zile, contribuabilii trebuie sa se incadreze in acesta cu depunerea declaratiei.
 
Potrivit noilor dispozitii, formularul se va depune alaturi de o declaratie pe propria raspundere a proprietarului sau a persoanei imputernicite, dupa caz, prin care aceasta isi va asuma faptul ca „nici una dintre cheltuielile cu utilitatile nu sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica”, fara a mai fi necesara depunerea altor documente justificative, precum contractul de comodat, contractul de inchiriere sau certificatul constatator de la registrul comertului.
 
Proprietarii imobilelor care desfasoara si activitate economica in locuinta, acolo unde nu se poate evidentia distinct destinatia suprafetelor, vor depune o declaratie pe propria raspundere prin care atesta faptul ca atat intretinerea, precum si factura la gaze sau electricitate nu sunt trecute pe numele firmei, ci pe numele persoanei fizice care detine imobilul, si sunt achitate de catre acesta, scrie avocatnet.ro.
 
In plus, nu mai este necesara evaluarea apartamentelor care nu au fost evaluate in ultimii cinci ani. 
 

Exit mobile version