TAXA AUTO, restituita in cinci ani!

Sumele care trebuie restituite de stat, conform hotararilor judecatoresti, reprezentand taxa auto, dobanda aferenta, cheltuielile de judecata si alte sume, devenite executorii pana la 31 decembrie 2015, vor fi platite doar intr-un interval de cinci ani, cu plata anuala a numai 20 la suta din valoare.

Modalitatea de plata a fost stabilita de Guvern prin ordonanta de urgenta, scrie viata-libera.ro.

In cursul acestei perioade de cinci ani, orice procedura de executare silita se suspenda de drept. Sumele de plata vor fi actualizate cu inflatia, iar graficul de plata a transelor anuale va fi stabilit de autoritati.

Aceeasi procedura va fi aplicata si pentru plata restantelor reprezentand titluri executorii deja emise si pentru care nu a inceput inca executarea silita. Curtea de Justitie a UE a stabilit ca taxa auto instituita de Guvernul Romaniei in ianuarie 2012 contravine Articolului 110 al Tratatului de Functionare al Uniunii Europene.

Reprezentantii Guvernului au precizat ca persoanele care au platit taxa auto vor primi banii inapoi, dar ca modalitatea si durata operatiunii se va face in functie de restrictiile si posibilitatile bugetare.

Curtea a luat aceasta decizie dupa ce au constat ca taxa de poluare auto descurajeaza punerea in circulatie a unor autoturisme de ocazie cumparate din alte state membre ale Uniunii Europene.

Recuperarea taxei auto in instanta se face mult mai usor, in prezent. Numai ca, la o analiza mai atenta, observam ca recuperarea taxei pe poluare auto platita in 2012 nu este chiar cea mai buna varianta.

Unul dintre motive ar fi acela ca diferenta dintre taxa auto din 2012 si timbrul de mediu din 2014 este de cele mai multe ori nesemnificativa, iar efortul de a castiga un proces si de a recupera 100-300 Euro s-ar putea sa nu merite, potrivit site-ului mondonews.ro.

Un alt motiv ar fi acela ca la masini cu motoare turbo diesel de 3 litri Euro 4 (aici intra aproape tot ce inseamna SUV si berline premium) taxa autodin 2012 era semnificativ mai mica decat in prezent, iar recuperarea ei ar fi, de fapt, o paguba.

Nu in ultimul rand, autoturismul tau s-a devalorizat intre timp, iar cuantumul timbrului de mediu actual din valoarea ei de piata reprezinta acum mai mult decat a reprezentat taxa pe poluare auto in 2012.

Deocamdata, timbrul de mediu se afla in vigoare, pana va fi inlocuit, probabil, cu o taxa anuala sau cu alta forma de taxare care sa respecte cu adevarat principiul „poluatorul plateste”.

Taxa auto de prima inmatriculare a fost introdusa de Guvern in aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte. Totodata, in ianuarie 2012 a intrat in vigoare o noua taxa auto, inlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop sa faca taxa pe poluare conforma culegislatia in vigoare.

Curtea de Justitie a Uniunii Europene de la Luxembourg a decis, zilele trecute, ca ordonanta privind taxa auto din ianuarie 2012 incalca legislatia europeana. Potrivit unor juristi, sunt discriminatorii taxele incasate in 2012 din cauza suspendarii din legea 9/2012 a platii taxelor pentru inmatriculare interne. Aceste taxe ar trebui restituite daca cetatenii care le-au platit vor deschide procese. In ce priveste perioada ianuarie 2013 – martie 2014 (cand a fost introdus timbrul de poluare), Curtea a sublinat ca legea aplicata in acest interval aduce o modificare esentiala care inlatura discriminarea.

O parte dintre instantele din Romania au refuzat sa restituie acesti bani, insa romanii ii pot recupera acum, in baza ordonantei Curtii de la Luxembourg. Astfel, potrivit specialistilor, citati de HotNews, pot face o cerere de revizuire a deciziilor acelor instante care au refuzat restituirea taxei. Decizia a pornit de la cazurile Campean si Ciocoiu, doi cetateni Romani care s-au adresat instantelor romanesti pentru a le fi restituita taxa.

Doua instante, mai precis Tribunalul din Sibiu si Curtea de Apel Bucuresti, s-au adresat Curtii de Justitie a Uniunii Europene pentru a lamuri daca Articolul 110 din Tratatul Uniunii Europene interzice instituirea unei taxe pentru emisii poluante pentru autovehicule, „daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala”.

In data de 3 februarie 2013, Curtea a stabilit urmatoarele: „Articolul 110 TFUE (n.r. Tratatul UE) trebuie interpretat in sensul ca se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumcis de reglementareea nationala in discutie in litigiile principale, prin care un stat membru aplica autovehiculelor o taxa de poluare care este astfel stabilita incat descurajeaza punerea in circulatie, in acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala”.

Taxa auto de prima inmatriculare a fost introdusa de Guvern in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte. In ianuarie 2012 a intrat in vigoare o noua taxa auto, inlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop sa faca taxa pe poluare conforma culegislatia in vigoare.

„Hotararea vizeaza taxa auto care a fost stabilita in anul 2012, deci vorbim despre masinile care au fost inmatriculate in 2012, pana in martie 2013. Pentru taxa din 2013 inca nu s-a dat nicio hotarare. Decizia este general obligatorie, conform Constitutiei Romaniei, art. 148, aliniat 2: hotararile Uniunii Europene, indiferent ca este vorba despre Curtea Europeana de Justitie sau CEDO, sunt obligatorii. Decizia nu mai este acum la interpretarea proprie a instantelor din Romania”, a precizat avocatul Bogdan Marian Pavel pentru Cuget Liber.

Potrivit acestuia, constantenii care decid sa solicite restituirea taxei achitate in perioada ianuarie 2012 – martie 2013, cand a intrat in vigoare timbrul de mediu, ar putea sa-si obtina drepturile in cateva luni. Pentru demararea actiunii au nevoie de dovada achitarii taxei si de actele masinii.

Cum procedezi pentru a-ti recupera banii?

Statul nu va restitui, insa, in mod automat banii achitati cu titlu de taxa de poluare.

Prin urmare, explica avocatul Olteanu si Asociatii, restituirea taxei de poluare se poate face numai pe calea instantei de judecata, prin promovarea unei cereri de chemare in judecata formulata in contradictoriu cu administratia finantelor publice si administratia fondului pentru mediu.

Mai exact, adauga Carmen Diaconu, toate persoanele care au achitat taxa auto se pot indrepta impotriva statului roman prin introducerea unei actiuni in fata instantelor de judecata prin care sa solicite restituirea sumei achitate cu titlu de taxa de poluare.

Pentru a solicita recuperarea banilor din taxa auto, contribuabilii vor depune in instanta urmatoarele documente:

– cartea de identitate a masinii in copie, cu prezentarea originalului in instanta pentru conformitate,

– contract de vanzare cumparare a autovehiculului,

– decizia de impunere a platii taxei de poluare eliberata de Administratia Financiara competenta,

– dovada platii taxei de poluare.

In cazul in care cei care au achitat taxa nu mai detin o copie de pe chitanta fiscala, ei se pot adresa organului fiscal la care au platit taxa, care le va elibera o copie de pe documentul de plata.

„Pentru autovehiculele achizitionate in sistem leasing, recomandam incheierea unei conventii de cesiune de creanta litigioasa deoarece contribuabilul care a achitat taxa este locatorul, iar nu utilizatorul. Este insa suficienta si o procura din partea societatii de leasing prin care aceasta manadeaza utilizatorul sa intreprinda toate demersurile necesare pentru recuperarea taxei”, arata Carmen Diaconu intr-un articol publicat pe avocatnet.ro.

In ceea ce priveste costurile pe care le presupune promovarea cererii de chemare in judecata, avocatul mentioneaza ca acestea constau in taxa de timbru, care se stabileste in functie de valoarea taxei de poluare a carei restituire se solicita (10% din valoarea pretinsa, dar nu mai mult de 300 de lei).

La aceste costuri se adauga si onorariul de avocat, pentru cei care aleg sa fie asistati de un profesionist pe tot parcursul procedurii.

Carmen Diaconu opineaza ca cei care solicita recuperarea taxei auto in instanta au nevoie de un avocat, pentru ca redactarea actiunii in fata instantei de judecata presupune cunostinte temeinice de drept intern si drept comunitar, dar si cunoasterea practicii CEDO.

„In plus, este posibil ca in proces partea adversa sa invoce tot felul de exceptii, la care justitiabilul trebuie sa fie pregatit sa raspunda”, sustine avocatul Carmen Diaconu.

Aceste costuri se recupereaza integral cu titlu de cheltuieli de judecata.

Conform avocatului, nu doar taxele platite in 2012 pot fi recuperate. Mai exact, si contribuabilii care au achitat taxa auto in perioada 1 ianuarie – 4 martie 2013 isi pot recupera banii, tot pe calea instantei de judecata. Singura conditie de indeplinit este ca taxa sa fi fost achitata pentru inmatricularea in Romania a unui autovehicul second hand, achizitionat dintr-un stat membru al Uniunii Europene si care a fost anterior inmatriculat intr-un alt stat membru al UE.

Nici taxa auto in vigoare acum, timbrul de mediu, nu a scapat de controverse

Si noul timbru de mediu poate fi atacat in instanta de judecata deoarece incalca normele legale privitoare la dreptul la proprietate, drept garantat de Constitutie si de Conventia Europeana a Drepturilor Omului, a mentionat, pentru avocatnet.ro, Carmen Diaconu.

„Prin noua formula de calcul al timbrului de mediu, taxa creste foarte mult pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4 si scade pentru autoturismele Non-euro, Euro 1 si Euro 2. Intrucat majoritatea tranzactiilor cu autoturisme au ca obiect autoturisme incadrate in normele Euro 3 si Euro 4, proprietarii acestora vor fi afectati in cazul in care ar dori sa instraineze autoturismul neputand dispune de atributele conferite de dreptul de proprietate. Or, circuitul civil este liber, iar aceasta taxa, dupa cum a fost reglementata, incalca principiul liberei circulatii a marfurilor, prevazut de art.34 – 36 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene”, explica atunci reprezentantul Olteanu si Asociatii.

Mai mult decat atat, OUG nr. 9/2013, actul normativ care reglementeaza timbrul de mediu, contine si dispozitii care incalca Constitutia Romaniei. Este vorba despre art. 4 lit. d) din OUG nr. 9/2013 prin care se prevede obligatia achitarii timbrului de mediu in cazul transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat in situatia autovehiculelor pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Potrivit avocatului, acest articol incalca principiul neretroactivitatii legii civile, principiu consacrat de prevederile art.15 alin. 2 din Constitutie si de art. 6 din Codul civil.

Potrivit legii aprobate de Parlament, cei care vor sa cumpere o masina inmatriculata in Romania inainte de 1 ianuarie 2007 trebuie sa plateasca o taxa de poluare calculata in functie de capacitatea cilindrica, vechimea masinii si coeficientul de poluare. Noua taxa auto se aplica atat masinilor inmatriculate aduse din afara cat si masinilor inmatriculate in Romania inainte de 2007

Autovehiculele dobandite prin partaj nu vor mai fi scutite de la plata taxei auto

Autovehiculele dobandite prin partaj nu vor mai fi scutite de la plata timbrului de mediu, noua taxa auto, autoritatile descoperind ca sunt masini second-hand cumparate din statele Uniunii Europene in coproprietate, dar cumparatorii fac partajul la notariat asupra masinii inainte de inmatriculare.

In prezent, autovehiculele dobandite prin partaj sunt exceptate de la plata timbrului de mediu, exceptie care va fi insa eliminata de Guvern prin ordonanta.

„S-a creat un mecanism de eludare a platii timbrului prin achizitionarea unui autovehicul second-hand din spatiul comunitar in coproprietate, iar anterior inmatricularii acestuia coproprietarii fac partajul pe cale notariala, prin buna invoiala, asupra autovehicului respectiv. Prin urmare, prin neplata timbrului de mediu de catre coproprietarul dobanditor, se creeaza atat o discriminare intre beneficiarii exceptiei si cei care sunt obligati la plata timbrului prin achizitionarea autovehicului second-hand tot din spatiul comunitar, cat si un prejudiciu adus bugetului general consolidat”, explica Guvernul in document.

Executivul mai arata ca acelasi mecanism de eludare poate fi folosit si in cazul autovehiculelor noi, achizitionate in regim de coproprietate, prin partajarea pe cale notariala a autovehiculului anterior inmatricularii.

Exact ca in cazul taxei auto, suma de plata se calculeaza in euro, dar va fi platita in lei, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. In 2013, cursul de schimb valutar utilizat este de 4,5223 lei/euro.

CALCULATOR OFICIAL TAXA AUTO

Politica de comentarii : Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material.


Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.


Site-ul http://www.reporterul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.