Home Internațional DEUTSCHE WELLE: Romania ca o scoala de corectie

DEUTSCHE WELLE: Romania ca o scoala de corectie

Examenul de bacalaureat isi pierde din importanta avuta odinioara si in alte parti ale lumii, dar in Romania asistam an de an la o situatie incomparabila.

Nu e nicio consolare faptul ca fraudele la bacalaureat se petrec tot mai frecvent si in alte parti ale lumii. Dar este totusi semnificativ pentru o anumita directie catre care se indreapta sistemele de educatie din anumite tari europene.

In Franta bunaoara anul acesta au fost destule scandaluri. Le Figaro a dezvaluit ca la Academie D’Orleans – Tours profesorilor li s-a distribuit pentru proba orala a examenului de bacalaureat un barem de notare cu 24 de puncte si nu cu 20 in asa fel, incat sa se obtina rezultate mai bune decat la editia de anul trecut.

Fara sa intre in categoria fraudelor propriu-zise, caci baremele fac parte din tehnica de evaluare aflata la dispozitia profesorilor, totusi aceste metode au iscat suspiciunea ca se urmareste infrumusetarea statisticilor.

Se pare asadar ca ambianta de gravitate care insotea odinioara examenele sufera o serioasa degradare. Unele situatii sunt de-a dreptul comice: La Paris, o mama de 52 de ani s-a prezentat cu aplomb sa dea examenul de bacalaureat in locul fiicei sale.

Dar mai semnificative sunt situatiile tipice, care antreneaza anumite mecanisme ale sistemului. Potrivit relatarilor de anul acesta (etudiant.le figaro), un candidat a recunocut ca stia cine ii va corecta lucrarea si ce nota va lua.

Un profesor de filosofie din Alsacia a marturisit ca un inspector ingrijorat ca notele sunt mai mici decat media pe tara, i-a cerut sa fie mai indulgent in asa fel, incat elevii sa nu evite sa aleaga „filiera literara”.

Potrivit altor relatari, la probele de matematica baremele de notare sunt sistematic modificate daca subiectele par prea dificile.

Toate acestea s-au petrecut lent si treptat in asa fel incat din 1960 si pana in 2012 promovabilitatea la bac a crescut in Franta de la 73% la 84,4%.

Intr-un raport despre situatia educatiei, senatorul UMP Jacques Legendre a aratat ca exista o practica sistematica de a urca notele in sus pentru o mai buna statistica oficiala. Rezultatul este ca incetul cu incetul bacalauretaul isi pierde credibilitatea, devenind, dupa opiniile celor mai severi comentatori, un ritual scump si golit de sens.

Exista asadar o tendinta generala de dizolvare a vechilor sisteme de evaluare si promovare sociala, propulsata de ideologiile egalitare tot mai ofensive.

Si cu toate acestea ce diferenta fata de situatia din Romania unde o scoala intreaga cu elevi, profesori si cu parinti cu tot, se organizeaza in banda ca sa insele sistemul de supraveghere!

Ca sa intelegem unde ne aflam cu adevarat, sa comparam „scandalurile” din Franta cu infractionalitatea de masa care are loc in Romania.

Pana la bac-ul ministrului Daniel Funeriu, nu era niciun scandal, caci toata lumea copia cu acordul profesorilor. Scoala in intregul ei convenise ca totul este o simpla farsa si ca „viata” se afla in alta parte. Iar dupa bac-ul lui Funeriu a inceput lupta obscena a SRI si a procuraturii cu bandele de tineri si adulti, de profesori, inspectori si de parinti hotarati sa infrunte toate barierele legale.

Nimic nu este mai umilitor decat aceasta joaca de-a hotii si vardistii care are loc de ani buni la fiecare examen de bacalaureat. Pe langa declinul general al sistemelor de educatie despre care toata lumea vorbeste obsesiv cu exceptia mediilor oficiale, Romania intreaga apare ca o scoala de corectie!

Exit mobile version