Proiectul initiat de Ministerul Educatiei prevede ca persoanele responsabile cu instruirea si educatia elevilor, in mod particular cadrele didactice, au obligatia de a cunoaste, respecta si aplica un set de norme de conduita.
Potrivit proiectului Codului de etica pentru invatamantul preuniversitar, profesorii sunt obligati sa supravegheze permanent elevii – atat pe parcursul activitatilor desfasurate in scoala, cat si la cele organizate de unitatea de invatamant in afara sa.
Una dintre normele de conduita se refera la ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a elevilor, care implica supraveghere permanenta, pe tot parcursul activitatilor desfasurate in scoala, dar si in cadrul actiunilor organizate de unitatea de invatamant in afara acesteia, pentru a fi asigurata pe deplin securitatea copiilor.
De asemenea, profesorilor le sunt interzise agresiunile fizice si tratamentele umilitoare, sub orice forma.
Proiectul mai prevede ca profesorii au obligatia sa asigure protectie fiecarui elev si sa denunte orice forma de violenta fizica, de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a elevilor.
Totodata, dascalii trebuie sa combata orice forma de abuz sexual, emotional sau spiritual. Cadrele didactice nu au voie sa-si hartuiasca sexual elevii si nici sa aiba relatii sexuale cu acestia, inclusiv consensuale.
Proiectul Codului de etica interzice profesorului sa aiba un limbaj cu caracter obscen, vulgar sau aluziv, indiferent de intentia serioasa sau ludica a acestuia.
Profesorii trebuie sa pregatesca elevii astfel incat acestia sa atinga standarde de performanta prevazute de documentele scolare.
Elaborarea unui astfel de cod a inceput in urma cu cativa ani, insa s-a oprit la stadiul de proiect, pentru ca prioritate a avut Strategia anticoruptie in educatie, aprobata printr-un ordin al Ministerului Educatiei in 2013. Strategia face referire la Codul etic pentru invatamantul preuniversitar, Codul de referinta al eticii si deontologiei universitare, precum si la monitorizarea activitatii Consiliului National de Etica pentru invatamantul Preuniversitar si a Consiliului de etica si management universitar.
Codul de etica a fost readus in actualitate odata cu scandalul izbucnit la sfarsitul anului trecut, in urma mediatizarii unor imagini in care invatatoarea Dana Blandu, de la Scoala 10 din Capitala, le cerea parintilor bani pentru cadouri de Craciun.
In urma scandalului de la Scoala 10, premierul Victor Ponta a cerut, in 15 ianuarie, Ministerului Educatiei finalizarea proiectului in termen de doua saptamani, insa acest proiect nu a ajuns pana in prezent pe masa Guvernului.
In replica, presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din invatamant (FSLI), Simion Hancescu, a declarat ca acest Cod etic din educatie trebuie completat cu obligatii si sanctiuni pentru elevi si parinti, pentru ca, daca acestia agreseaza profesorii nu exista nicio prevedere. Liderul sindical a spus ca, deocamdata, nu s-a inteles ce vrea sa faca exact Ministerul Educatiei cu Codul de etica pentru invatamantul preuniversitar, dar ca sustine initiativa.
„Este clar ca trebuie sa se gaseasca niste masuri, avand in vedere ce s-a intamplat in ultima perioada, dar pentru asta trebuie sa ne asezam la masa discutiilor in cel mai scurt timp”, a mai spus Simion Hancescu, precizand ca sindicatele nu au fost consultate la elaborarea acestui proiect.
Presedintele FSLI a adaugat ca, pana in prezent, nimeni nu a inteles exact ce se doreste prin acest Cod si daca acesta este gandit ca o parte componenta a Legii educatiei sau nu.
„Lucrurile trebuie gandite la pachet si trebuie venit cu raspunderi si pentru parinti, pentru ca sunt masuri impotriva dascalilor, insa, daca elevii sau parintii agreseaza dascalii, nu exista nicio prevedere. Trebuie completate obligatiile elevilor, trebuie prevazute sanctiuni si, in plus, trebuie introduse obligatii pentru parinti. Lucrurile trebuie privite in ansamblu, nu doar secvential”, a spus Simion Hancescu pentru agentia de presa Mediafax.
Sindicalistii au formulat o serie de propuneri de modificare a Codului de etica. In opinia lor, articolul 1 alineatul 3, in care se arata ca „reglementarile din acest cod vizeaza, in mod particular, persoanele care indeplinesc functia de cadru didactic in sistemul national de invatamant preuniversitar de stat, public sau privat, indiferent de statutul detinut”, ar trebui reformulat, astfel incat reglementarile sa vizeze, „in special, cadrele didactice din sistemul national de invatamant preuniversitar de stat, public sau privat, indiferent de functia indeplinita”.
De asemenea, la articolul 6 alineatul 1, care se refera la ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a elevilor, litera a), care prevede ca „supravegherea acestora pe tot parcursul activitatilor desfasurate in scoala, cat si in cadrul celor organizate de unitatea scolara in afara acesteia, in vederea asigurarii depline a securitatii tuturor celor implicati in aceste actiuni”, ar trebui completata cu sintagma „in conditiile respectarii numarului de elevi la clasa prevazut de lege”.
Totodata, la litera c), unde se prevede asigurarea protectiei fiecarui elev, prin denuntarea formelor de violenta fizica exercitate asupra acestora, a oricarei forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a elevilor, in conformitate cu prevederile Legii 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare, sindicalistii din invatamant cer sa se definesca foarte clar ce se intelege prin exploatarea elevilor.
In ceea ce priveste interzicerea activitatilor ce ar putea genera coruptie, FSLI considera ca lectiile private cu proprii elevi pot fi interzise, „cu exceptia situatiilor in care exista acordul scris al parintilor”.
Simion Hancescu a mai spus ca din Codul de etica ar trebui eliminat alineatul care prevede ca profesorului ii este interzis sa ii fie dascal propriului copil sau unei rude pana la gradul al treilea, cu exceptia situatiei in care este singurul care preda disciplina respecta in unitatea scolara in care lucreaza.
Reprezentantii FSLI mai cred ca prevederea din proiect care interzice orice forma de hartuire a personalului didactic, indiferent de statutul si functia persoanei hartuitoare, ar trebui eliminata sau reformulata prin „nerecurgerea la orice forma de hartuire a personalului din unitatea de invatamant”.