In conditiile in care sectorul public de sanatate este profund afectat de actiunile nocive ale diferitelor grupuri de interese, ale caror urme incep sa devina din ce in ce mai vizibile și pentru public, credem ca trebuie evitat „un Hexi Pharma al salarizarii”, in care interventiile pe zona corectiilor salariale sa fie diluate pana la a deveni nesemnificative.
In urma negocierilor purtate pe tema corectiilor la legea salarizarii, din cadrul grupului de experti, Federatia „Solidaritatea Sanitara” a transmis Ministerului Muncii si Primului Ministru, in calitate de ministru (interimar) al Sanatatii, un document de pozitie, centrat pe forta argumentelor, ce sintetizeaza activitatea din aceasta perioada a expertilor nostri si pozitia organizatiei.
Documentul, in care dovedim pe baze stiintifice necesitatea unei interventii semnificative in corectarea salariilor din Sanatate si indicam modelul cel mai apropiat de satisfacerea a cat mai multe interese, poate fi gasit aici.
In acest moment consideram ca argumentele noastre ar trebui sa fie suficiente, Guvernul evitand astfel sa ne determine a le sustine si in strada!
Conform documentului cadru prezentat, principiile care trebuie sa guverneze elaborarea actului normativ privind corectia salarizarii, in privinta angajatilor din Sanatate, sunt urmatoarele:
A. Masurile reparatorii (obligatorii)
1. Eliminarea discriminarilor salariale este conditia obligatorie pentru a putea demara o abordare corecta a corectiilor salariale Asa cum am demonstrat in cadrul sectiunii dedicata acestei probleme din memoriul inaintat, primul pas (obligatoriu) trebuie sa-l constituie eliminarea discriminarilor/ilegalitatilor salariale. Ele implica si acordarea sporului de doctorat, acesta intrand in aceeasi categorie.
2. Garzile medicilor trebuie sa fie incluse in masurile de eliminare a discriminarilor/ilegalitatilor salariale Analiza situatiei concrete a timpului de lucru in sectorul sanitar a indicat numeroasele probleme existente in cazul garzilor efectuate de medici in unitatile publice de sanatate. Documentul in care demonstram situatia juridica a garzilor medicilor si drepturile legale ale acestora are caracter public, fiind totodata transmis anterior Ministerului Muncii si Ministerului Sanatatii.
3. De corectiile salariale trebuie sa beneficieze toate categoriile de salariati din Sanatate, inclusiv personalul nemedical Excluderea personalului nemedical (denumiti generic TESA) din categoria salariatilor care vor beneficia de corectiile salariale este gresita: personalul nemedical trebuie sa beneficieze de exact acelasi timp de corectii ca personalul medical.
4. Raportarea sporurilor la salariile de baza constituie al doilea pas procedural al corectiei Din punctul nostru de vedere, care coincide cu cel legal, restaurarea legalitatii in salarizarea angajatilor din sectorul bugetar impune reinstituirea expresa a dreptului salariatilor la raportarea procentuala a sporurilor la salariul de baza. Am atasat memoriului inaintat studiul care demonstreaza dreptul legal al salariatilor la raportarea sporurilor la salariul de baza.
B. Modelul de crestere salariala si de constructie a unui nou sistem de salarizare in Sanatate
1. Corectiile salariale trebuie sa fie aplicate tuturor claselor de salarizare din Sanatate Algoritmul de corectie a salariilor, in sensul apropierii acestora de un model ierarhic coerent, trebuie aplicat tuturor claselor de salarizare din sectorul public de sanatate. Analizele prezentate in cadrul memoriului, in sectiunile specifice, indica existenta unui grad accentuat de anomie in ceea ce ar trebui sa fie sistemul salarizarii din Sanatate, interventia de tip prag, asa cum a fost propusa in cadrul negocierilor, sub aparenta cresterii salariilor mici accentuand de fapt problemele.
2. Corectiile salariale trebuie sa genereze un model unitar la nivelul tuturor salariatilor din Sanatate Pentru a asigura o crestere procentuala discret mai mare a salariilor de la baza piramidei, in acord cu strategia aprobata in C.N.T., poate fi luata in considerare aplicarea unui model de corectie cu procente descrescatoare (discret) proportional cu cresterea in ierarhie, cu conditia insa ca aceasta masura sa asigure apropierea in mod egal a salariatilor de nivelul stabilit prin legea 284/2010, fiind admisa o variatie de cel mult 10% (a modificarilor procentuale a coeficientilor de salarizare) intre categoriile salariale (fata de cca. 47% cat este introdus prin modelul propus).
3. Principala variabila trebuie s-o constituie corectie medie de la nivelul intregului sistem Pe datele disponibile pana in acest moment consideram ca media este situata la cca 80% (cu o abatere in plus de cca. 10% pentru salariatii pana in clasa 40).
4. Identificarea tuturor resurselor disponibile trebuie sa preceada stabilirea nivelului corectiei Acest tip de demers, solicitat de noi in mod expres in cadrul C.N.T., constituie o modificare a modului de abordare a problemei. Avand in vedere specificul finantarii salariilor din sistemul public de sanatate, combinat cu impactul anticipat al interventiilor pe zona eficientizarii cheltuielilor publice de sanatate si cu introducerea Sanatatii in sectoarele prioritate, estimam ca resursele disponibile/disponibilizate permit finantarea modelului corectiilor propuse de noi.
Federatia „Solidaritatea Sanitara” sustine toate masurile Guvernului care maximizeaza interventiile privind corectia si cresterea salariilor din Sanatate si sunt in acord cu solicitarile noastre, fiind totodata pregatita sa sanctioneze o eventuala indiferenta fata de situatia angajatilor din sectorul sanitar cu proteste ce includ greva generala.
comunicat, Biroul de presa „Solidaritatea Sanitara”