Operatorul economic mai precizează că activitățile privind asigurarea de servicii de utilitate publică ar putea fi, în unele cazuri, comparate cu cele economice private, însă doar până la un anumit punct, pentru că în cazul lor primează prestarea serviciului și nu profitul.
Societatea Modern Calor SA este un operator economic al cărui acționar este Consiliul Local al municipiului Botoșani și care asigură servicii de utilitate publică pentru o treime din populația municipiului Botoșani. Este o societate care realizează constant profit în ultimii ani și care plătește sume importante la bugetul local sau cel de stat, sub formă de dividende, redevențe, taxe, impozite și contribuții sociale – în anul 2017 totalul acestor plăți depășind 6 milioane de lei.
Totodată Modern Calor asigură peste 200 de locuri de muncă permanente.
Merită precizat că profitul societății este realizat din producția vândută de energie electrică și termică.
În ultima perioadă s-a vehiculat, în mod total eronat, faptul că profitul este obținut pe baza subvenției la încălzire, alocată de Consiliul Local. În realitate subvenția este alocată consumatorului casnic, nu societății, fiind subvenționat consumul și nu producția.
Consumatorul nu plătește prețul întreg al energiei termice, din rațiuni ce țin de nivelul mediu al veniturilor în municipiul Botoșani și de obligația statului, ce rezidă din art. 47, al.1 din Constituția României, de a asigura cetățenilor un nivel de trai decent.
Indiferent de cuantumul subvenției, societatea ar fi înregistrat exact același profit, pentru că ar fi avut același volum de producție și vânzări.
Neacordarea subvenției, sau reducerea valorii acesteia, ar avea drept rezultat scumpirea energiei termice pentru populație. Cu alte cuvinte, Modern Calor ar încasa tot atât pentru o gigacalorie vândută, doar că cetățeanul consumator ar plăti mai mult, pentru că nu mai primește subvenție sau primește o subvenție mai mică. Astfel, cine se opune acordării subvenției la încălzire, de fapt pledează pentru scumpirea energiei termice furnizate consumatorilor casnici și ar trebui să-și asume asta în mod direct.
Majoritatea cetățenilor municipiului Botoșani nu cunosc aceste detalii și sunt induși în eroare de persoane care doresc să distorsioneze realitatea, acționând practic împotriva unei societăți care asigură servicii de utilitate publică pentru o treime din locuitorii municipiului Botoșani. Faptul că unii cetățeni și-au montat centrale individuale pe gaz nu constituie un motiv pentru renunțarea la încălzirea centralizată, cum, de altfel, nici la transportul în comun nu se renunță – și acesta subvenționat din bugetul local – chiar dacă mulți cetățeni dispun de autoturism propriu și nu folosesc tramvaiul sau microbuzul.
Aceste servicii publice trebuie menținute din rațiuni sociale, de eficiență energetică, de protecția mediului, sănătatea populației și calitatea vieții, motiv pentru care s-au elaborat la nivel de Uniunea Europeană și implicit România, strategii de dezvoltare, modernizare și susținere a sectoarelor de activitate respective.
Reamintim că din bugetul local sunt susținute și alte activități considerate de utilitate publică, cum ar fi administrația, educația, ordinea publică, serviciile sociale, activitățile culturale și chiar cele sportive, servicii care nu produc profit din punct de vedere economic, dar sunt necesare într-o societate care se raportează la valorile civilizației moderne.
Activitățile privind asigurarea de servicii de utilitate publică ar putea fi, în unele cazuri, comparate cu cele economice private, însă doar până la un anumit punct, pentru că în cazul lor primează prestarea serviciului și nu profitul. Un argument în acest sens este chiar prevedrerea legală ce limitează profitul pentru astfel de entități (Legea 325/2006, art. 40, al.1), scopul lor principal fiind, chiar de la înființare, așa cu precizam antrerior, acela de a presta servicii publice, adică de a acoperi o nevoie socială și nu neapărat de a produce un profit economic.